Verspilling bestrijden met eigen webshop

Het bestellen van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) is nog wel eens een ondergeschoven kindje op de bouwplaats. Treurige voorbeelden genoeg; van ongemakkelijke passessies in de keet tot haastig en verkeerd doorgegeven maten. Hoe anders is dat bij het Eindhovense bouwbedrijf Hurks, waar het personeel 24/7 zelf kan bestellen via een speciaal voor hen ontworpen webshop. Het gevolg: minder verspilling, minder foute bestellingen en minder ergernis. De ontzorging is compleet en dat bevalt uitstekend.

Gerard Mentink hoef je niets meer wijs te maken over de wereld van de bouw. Al bijna 25 jaar is hij werkzaam bij Hurks. Twee decennia daarvan stond hij als uitvoerder veelal letterlijk met de poten in de klei. Gepokt en gemazeld in de praktijk, weet hij in zijn huidige functie als KAM-coördinator (KAM staat voor Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu) precies wat zijn personeel wel en niet nodig heeft op het gebied van werkkleding en PBM. Met het Kleding Management Systeem van DESTIL heeft hij bovendien het juiste instrument in handen om fouten en verspilling te voorkomen.

“We werken met een puntensysteem, waarbij ons personeel met een bepaald budget zelf de kleding en PBM kunnen kiezen die ze nodig hebben”, legt Mentink uit. “Dat budget dwingt ze om na te denken over wat ze echt nodig hebben voordat ze bestellen. Hiermee ontstaat dus een stukje bewustwording en dat is erg prettig. Daarbij gaat het allemaal digitaal en dus een stuk sneller dan vroeger met formuliertjes. Maar het belangrijkste is dat het allemaal goed is geregeld.”

“Per jaar hebben we twee bestelmomenten. Zo kan alles in één keer geleverd worden en dat is een stuk beter voor het milieu.”

Op advies van DESTIL is er een kledingpakket samengesteld dat volledig uit producten van Mascot bestaat. Een A-merk met een leveringsgarantie van 98%. “Dat hebben ze er een beetje doorgedrukt, maar daar ben ik achteraf wel blij om”, stelt Mentink. “Ons personeel werkt nu met topkwaliteit en we hoeven nooit lang op onze bestellingen te wachten. Daarnaast weten we dat de mensen die de kleding maken voor Mascot goed behandeld worden en eerlijke lonen krijgen. Ook dat is zeer belangrijk voor ons.”

Inmiddels heeft Hurks de webshop al vier jaar in gebruik, tot tevredenheid van Mentink. “Naast kleding gebruiken we hem ook voor het bestellen van bijvoorbeeld helmen, otoplastieken en brillen op sterkte. Per werknemer worden alle maten opgeslagen, dus daar heb ik geen omkijken naar. Werknemers kunnen bijvoorbeeld in het weekend rustig door de lijst scrollen op zoek naar wat ze nodig hebben. Dat kan het hele jaar door en dan hebben we twee keer per jaar een bestelmoment, zodat alles in één keer kan worden geleverd. Dat is een stuk beter voor het milieu dan wanneer je elk paar sokken apart laat bezorgen.”

Daarbij zit er nog een ‘veto-optie’ op elke bestelling. Dat wil zeggen: ingediende orders moeten wel nog even goedgekeurd worden, voor deze behandeld worden. Mentink: “Bij de twee grote bestelmomenten laat ik dat aan DESTIL over. Dan kijken zij of er geen gekke dingen tussen zitten, dat is ook gewoon een kwestie van vertrouwen. Tussentijdse bestellingen gaan wel via mij. Wanneer we een nieuwe medewerker hebben bijvoorbeeld.”

Wanneer we vragen of Mentink wel eens complimenten krijgt van werknemersbreekt er een glimlach door bij Mentink. “Nee, eerlijk gezegd hoor ik niet dat ze er blij mee zijn. Zo werkt het over het algemeen ook niet op de bouw. Wel hoor ik een stuk minder klachten en dat is eigenlijk het mooiste compliment dat je in onze branche kunt krijgen.”

Voordelen van het Kleding Management Systeem:

– Webshop in huisstijl van het bedrijf

– Productpakket naar keuze, met mogelijkheid het assortiment per medewerker of afdeling aan te passen.

– Vooraf vastgesteld (punten)budget dat werknemers vrij mogen besteden.

– Maten alle werknemers zijn opgeslagen in een database.

– Eenvoudig 24/7 te bestellen via telefoon of computer.

– Mogelijkheid bestellingen werknemers te laten accorderen door leidinggevende.

– Mogelijkheid webshop uit te breiden met bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen en/of gereedschap.

– Professionele begeleiding bij opzetten webshop en bepalen juiste assortiment.

Kleding Management Systeem is verkrijgbaar bij:

Deel dit artikel

Meer Project

DESTIL en Van Wijnen beginnen bouwblog

Je kunt tegenwoordig de tv niet aanzetten of er is ergens wel een real life-programma te zien van een of andere beroepsgroep. Naadloos leggen camera’s de werkzaamheden van luchthavenpersoneel, mijnwerkers, slopers of medewerkers van een pandjeshuis vast. En vanaf vandaag is er ook de mogelijkheid een groot bouwproject in ’s-Hertogenbosch te volgen. Leverancier DESTIL en bouwbedrijf Van Wijnen Rosmalen hebben bij Campus300 de handen ineen geslagen en gunnen geïnteresseerden een kijkje achter de bouwschermen. In een speciale blog op de website van DESTIL zullen de belangrijkste ontwikkelingen rond dit megaproject worden gedeeld.

LEES MEER >

Een rijksmonument in een nieuw jasje

Wat doe je met een 123 jaar oude kerk waar sinds 1985 geen mis meer is gehouden? Slopen kan niet, want het gebouw is een rijksmonument. En doordat de ontkerkelijking ook in Breda doorzet, is de oorspronkelijke functie ook geen optie. Voor veel gemeenten een herkenbaar hoofdpijndossier, maar gevallen als de Heilig Hartkerk in Breda zijn precies de specialiteit van De Bonth van Hulten. Onder de projectnaam Hemels Wonen heeft de aannemer in de oude kerk 20 gloednieuwe woningen ontwikkeld en gebouwd. Een monsterklus die gigantisch veel kennis, vernuft en vakmanschap heeft geëist.

LEES MEER >

Biobased schrikhekken in gemeente Arnhem

De gemeente Arnhem heeft op verscheidene plaatsen nieuwe schrikhekken laten plaatsen. “Nou en?”, zul je misschien denken. Maar het gaat hier wel om heel bijzondere hekken. De schrikhekplanken afkomstig van BTN Traffic uit het Betuwse Elst zijn namelijk gemaakt van een mix van bermgras en plastic afval. Met deze volledig circulaire schrikhekken probeert de hoofdstad van Gelderland haar duurzame imago nog verder op te krikken.

LEES MEER >

Toegangscontrole op maat bij Leeuwerik

De hoofdvestiging van Leeuwerik Plaat, importeur en groothandel van plaatmateriaal, aan de Achtseweg Noord in Eindhoven werd onlangs voorzien van nieuwe toegangscontrole. Een opdracht waarin de specialisten van Wiek de Laat hun kennis en ervaring op het gebied van toegangscontrole, deurautomatisering en bouwkundige aanpassingen konden combineren. “Erg prettig, want hierdoor hebben wij met één partner te maken die het hele project oppakt”, zegt John de Laat, die naast naamgenoot van de toegangstechniekspecialist ook operationeel directeur van Leeuwerik Plaat is.

LEES MEER >

Van Wijnen trots op eigen afdekvlies

In opdracht van DESTIL heeft Primaverde, specialist in afdekmaterialen, bijzondere afdekvliezen ontwikkeld waar de bedrijfsnaam van de klant op prijkt. De zuidelijke takken van bouwgigant Van Wijnen hebben de eerste rollen inmiddels ontvangen. En die vallen in de smaak. Vanwege de kwaliteit, maar ook omdat Van Wijnen op de bouwplaats net weer wat zichtbaarder is.

LEES MEER >

Verspilling bestrijden met eigen webshop

Het bestellen van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) is nog wel eens een ondergeschoven kindje op de bouwplaats. Treurige voorbeelden genoeg; van ongemakkelijke passessies in de keet tot haastig en verkeerd doorgegeven maten. Hoe anders is dat bij het Eindhovense bouwbedrijf Hurks, waar het personeel 24/7 zelf kan bestellen via een speciaal voor hen ontworpen webshop. Het gevolg: minder verspilling, minder foute bestellingen en minder ergernis. De ontzorging is compleet en dat bevalt uitstekend.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg