Gerard Mentink hoef je niets meer wijs te maken over de wereld van de bouw. Al bijna 25 jaar is hij werkzaam bij Hurks. Twee decennia daarvan stond hij als uitvoerder veelal letterlijk met de poten in de klei. Gepokt en gemazeld in de praktijk, weet hij in zijn huidige functie als KAM-coördinator (KAM staat voor Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu) precies wat zijn personeel wel en niet nodig heeft op het gebied van werkkleding en PBM. Met het Kleding Management Systeem van DESTIL heeft hij bovendien het juiste instrument in handen om fouten en verspilling te voorkomen.
“We werken met een puntensysteem, waarbij ons personeel met een bepaald budget zelf de kleding en PBM kunnen kiezen die ze nodig hebben”, legt Mentink uit. “Dat budget dwingt ze om na te denken over wat ze echt nodig hebben voordat ze bestellen. Hiermee ontstaat dus een stukje bewustwording en dat is erg prettig. Daarbij gaat het allemaal digitaal en dus een stuk sneller dan vroeger met formuliertjes. Maar het belangrijkste is dat het allemaal goed is geregeld.”
“Per jaar hebben we twee bestelmomenten. Zo kan alles in één keer geleverd worden en dat is een stuk beter voor het milieu.”
Gerard Mentink - KAM-coördinator bouwbedrijf Hurks
Op advies van DESTIL is er een kledingpakket samengesteld dat volledig uit producten van Mascot bestaat. Een A-merk met een leveringsgarantie van 98%. “Dat hebben ze er een beetje doorgedrukt, maar daar ben ik achteraf wel blij om”, stelt Mentink. “Ons personeel werkt nu met topkwaliteit en we hoeven nooit lang op onze bestellingen te wachten. Daarnaast weten we dat de mensen die de kleding maken voor Mascot goed behandeld worden en eerlijke lonen krijgen. Ook dat is zeer belangrijk voor ons.”
Inmiddels heeft Hurks de webshop al vier jaar in gebruik, tot tevredenheid van Mentink. “Naast kleding gebruiken we hem ook voor het bestellen van bijvoorbeeld helmen, otoplastieken en brillen op sterkte. Per werknemer worden alle maten opgeslagen, dus daar heb ik geen omkijken naar. Werknemers kunnen bijvoorbeeld in het weekend rustig door de lijst scrollen op zoek naar wat ze nodig hebben. Dat kan het hele jaar door en dan hebben we twee keer per jaar een bestelmoment, zodat alles in één keer kan worden geleverd. Dat is een stuk beter voor het milieu dan wanneer je elk paar sokken apart laat bezorgen.”
Daarbij zit er nog een ‘veto-optie’ op elke bestelling. Dat wil zeggen: ingediende orders moeten wel nog even goedgekeurd worden, voor deze behandeld worden. Mentink: “Bij de twee grote bestelmomenten laat ik dat aan DESTIL over. Dan kijken zij of er geen gekke dingen tussen zitten, dat is ook gewoon een kwestie van vertrouwen. Tussentijdse bestellingen gaan wel via mij. Wanneer we een nieuwe medewerker hebben bijvoorbeeld.”
Wanneer we vragen of Mentink wel eens complimenten krijgt van werknemersbreekt er een glimlach door bij Mentink. “Nee, eerlijk gezegd hoor ik niet dat ze er blij mee zijn. Zo werkt het over het algemeen ook niet op de bouw. Wel hoor ik een stuk minder klachten en dat is eigenlijk het mooiste compliment dat je in onze branche kunt krijgen.”
Voordelen van het Kleding Management Systeem:
– Webshop in huisstijl van het bedrijf
– Productpakket naar keuze, met mogelijkheid het assortiment per medewerker of afdeling aan te passen.
– Vooraf vastgesteld (punten)budget dat werknemers vrij mogen besteden.
– Maten alle werknemers zijn opgeslagen in een database.
– Eenvoudig 24/7 te bestellen via telefoon of computer.
– Mogelijkheid bestellingen werknemers te laten accorderen door leidinggevende.
– Mogelijkheid webshop uit te breiden met bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen en/of gereedschap.
– Professionele begeleiding bij opzetten webshop en bepalen juiste assortiment.