Van Hoecke

De onzekere marktsituatie na de uitbraak van Corona begin 2020 en het wegvallen van de vraag in diverse markten, was voor de Oostenrijkse fabrikant van meubelbeslag Blum aanleiding om de productie af te schalen. “Dit omdat anders de magazijnen te vol zouden lopen en er zelfs ruimtegebrek kon ontstaan. Alleen toen het minimumniveau bereikt was, steeg de wereldwijde vraag ineens explosief. Daar was, na hervatting van de productie, niet tegenaan te produceren”, zegt Arjan Glas, directeur van Van Hoecke Nederland. Van Hoecke, met de hoofdvestiging in Sint Niklaas, België, is de agent/importeur van Blum in de Benelux.

Dat had direct grote gevolgen voor de levertijden. “We hebben hierdoor lange tijd achter de feiten aangelopen en leverproblemen gehad. En in sommige assortimenten bestaan die nog steeds. We hebben het bij de ladesystemen inmiddels wel weer onder controle en het gaat bij andere producten ook beter, maar op het oude niveau zitten we zeker nog niet.” 

Het grote tekort aan grondstoffen is een belangrijke oorzaak van die achterblijvende productieaantallen. Glas: “Metalen en kunststoffen zijn de belangrijkste grondstoffen en daaraan is in de hele keten een wereldwijd tekort. Als er dan ook nog een schip vast komt te liggen in het Suezkanaal en er een mondiale file van vrachtschepen ontstaat, blijf je met achterstanden zitten.” 

''Eerlijk en transparant communiceren en het niet uit de weg gaan van soms moeilijke gesprekken wordt gewaardeerd door klanten.''

Productie al verkocht 

Voor sommige systemen betekent het dat alles wat vandaag geproduceerd wordt, al verkocht is. “De productie wordt eigenlijk direct uitgeleverd naar de klanten zodat de systemen verwerkt kunnen worden.” De kans om een voorraad op te bouwen heeft Van Hoecke niet aangezien Blum ook de andere internationale markten moet bedienen. 

Glas: “Voor de pandemie konden we standaard systemen binnen 24 uur leveren en maatwerk duurde drie werkdagen. Dat konden we in 2020 en 2021 niet waarmaken. Levertijden liepen op. Dat vroeg ook van onze klanten een compleet andere planning en dat was soms wel uitdagend.” 

Betrouwbare levertijden 

Hoewel de levertijden voor de meeste systemen nog niet veel korter zijn geworden, zijn ze nu wel betrouwbaar. “Dat biedt ons in ieder geval de kans om goede afspraken met klanten te maken en die ook waar te maken. Daarbij hebben we al vroeg aan klanten laten weten dat ze jaarlijks op 90 procent van hun reguliere afname kunnen rekenen. Daarmee haalden we een deel van de druk weg.” 

Die toegezegde 90 procent was bij ieder gesprek ook vast onderdeel van de agenda. “Door steeds bij te houden wat al was geleverd en wat de klant nog tegoed had, konden we samen goed sturen op aantallen. Dat heeft goed gewerkt en zo werken we nog steeds.” 

Prijsstijging in twee stappen 

Schaarste stuwt de prijs, dus toen Blum werd geconfronteerd met hogere inkoopprijzen gingen in 2021 ook de verkoopprijzen omhoog. “We hebben de prijs in dat jaar in twee stappen met ruim tien procent verhoogd. Eerst in juli en daarna in oktober nog een keer. Die verhoging was puur gebaseerd op basis van de grondstofkosten.” 

Voor 2021 had Blum de prijzen in 2017 voor het laatst aangepast. “Ook toen alleen op basis van de grondstofprijzen”, aldus Glas, die nog zicht heeft op een mogelijk volgende prijsverhoging. “Hoe die zich gaat ontwikkelen weet ik niet, dat hangt af van veel factoren.” 

Voorrang 

De afgelopen jaren hebben Glas geleerd dat eerlijk en transparant communiceren en het niet uit de weg gaan van soms moeilijke gesprekken gewaardeerd wordt door klanten. “Zo hebben we in goed onderling overleg een grote klant aan het eind van het jaar, vlak voor de feestdagensluiting, geen bestellingen uitgeleverd omdat zij er twee weken langs niets mee deden. Andere klanten, die in die periode wel doorwerkten, waren op dat moment veel meer geholpen met die voorraad. Die gaven we dan ook bewust voorrang. En door te zorgen dat de eerste klant bij de start in het nieuwe jaar alsnog de bestelde voorraad in huis had, konden we meer klanten helpen.”  

 

Prijs en beschikbaarheid nog steeds onder druk

TOOLZ magazine in gesprek met 6 fabrikanten over de achtergronden, de huidige situatie en hun toekomstverwachtingen. Benieuwd naar het verhaal van: Makita, Berdal, Hoenderdaal, DOM en Bolton Adhesives?

Verkrijgbaar bij:

Deel dit artikel

Meer Inspiratie

Vijf inspirerende tips voor Dag van de Bouw

Door heel het land gaan zaterdag 17 juni tijdens de Dag van de Bouw verschillende bouwplaatsen open voor publiek. Voor geïnteresseerden een mooi moment om eens kijkje te nemen in de wondere wereld van de bouw. Afhankelijk van het project komen daar ook trends en noviteiten aan bod. Om je een beetje op weg te helpen hebben we vijf bouwprojecten die meedoen aan de Dag van de Bouw in verschillende delen van het land alvast voor je uitgelicht.

LEES MEER >

Berdal Rubbers en Plastics

Net op het moment dat de gevolgen van de Coronapandemie zich aankondigden, had Berdal, producent van kunststof- en rubberproducten, de productiecapaciteit uitgebreid van drie naar vijf ploegen. Meer capaciteit, maar ook een groeiend gebrek aan grondstoffen. “We hebben dagen gehad waarop we ons afvroegen of we de volgende dag wel konden produceren, maar dankzij flexibele planningen ging het steeds net goed”, zegt Eugène van den Broek, commercieel directeur van Berdal.

LEES MEER >

DOM Nederland

Afschalen in de voorraad om zo de verwachte terugval in de vraag naar cilindersloten op te vangen. Het was voor DOM Nederland in het voorjaar van 2020 een logische stap. “Door de voorraad met enkele procenten te verminderen, probeerden we het te managen, maar in mei werd al duidelijk dat de vraag juist omhoogging. Door daar snel op te anticiperen, zaten we redelijk al vlot weer op niveau”, zegt Sylvain Gfeller, general manager van DOM Nederland.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg