Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

SUPER LOCAL

Op een houten bank voor het expositiegebouw dat speciaal voor het project op een verhoging is neergezet, neemt Schoffelen alle tijd om te vertellen over het werk en de plannen. Op enkele honderden meters afstand is een medewerker van Dusseldorp Infra Sloop -en milieutechniek in zijn kraan druk met het vergruizen van gewapend beton. De machinist scheidt vervolgens het ijzer en beton.

Nieuw beton maken 

“Dat beton afkomstig is uit een van de flatgebouwen. Die is nu voor de helft gesloopt, waarbij we alle materialen hier op het terrein houden. We proberen binnen dit project alle beton te hergebruiken. Daarvoor worden oude vloeren en wanden vergruisd en uiteindelijk houden we dan drie verschillende korrelgroottes over”, zegt Schoffelen. Deze korrels vormen vervolgens de basis voor nieuw beton voor vloeren  en wanden in de drie testwoningen die op het terrein verrijzen. “Daarmee willen we onderzoeken of we bestaand beton kunnen hergebruiken in plaats van dat we nieuw beton moeten  produceren. Het doel is  om geen nieuwe grondstoffen aan te boren en om een circulaire economie aan te jagen,  waarbij we dezelfde grondstoffen hergebruiken.  Beton is een van meest vervuilende grondstoffen, met een enorme co2-uitstoot. Die uitstoot proberen we hier terug te dringen.” 

Drie testwoningen 

Onderdeel van SUPERLOCAL is de bouw van drie verschillende testwoningen. Deze woningen worden gesubsidieerd met  een Europese subsidie. “De funderingen van deze woningen zijn inmiddels gestort en gemaakt van dit nieuwe beton. De grondstoffen zijn op de bouwlocatie gewonnen en verwerkt tot een nieuw product. Deze eerste successen staan wat ons betreft symbool voor alles wat hier de komende periode gedaan gaat worden.” 

Ambitie 

De  ambitie  van  de  circulaire  gebiedsontwikkeling  SUPERLOCAL  in de wijk Bleijerheide in Kerkrade is een uitdagende: materialen van twee leegstaande hoogbouwflats hergebruiken voor de bouw van circa 130 nieuwe woningen en de herinrichting van het openbare gebied. Schoffelen: “In deze omvang niet eerder vertoond in Nederland.  maar  ook  vanuit  Europa  is  er  veel  aandacht  voor  dit  unieke project.  

''Project vol creativiteit en innovatie''

Jordi Schoffelen, manager Markt en innovatie bij Bouwbedrijven Jongen

IBA Parkstad 

Veel bewoners van de flats lieten weten erg tevreden te zijn over de ruime appartementen, de sociale contacten met hun buren en het uitzicht vanaf de bovenste verdiepingen van de flats. “Dat besef was eigenlijk het startpunt van SUPERLOCAL. Hergebruik als basis voor materiaal en behoud van  de  sociale cohesie.  Daarom werd ook gekeken naar manieren om een van de overige flats te renoveren in plaats van te slopen.  

Technische proef 

Dusseldorp heeft een compleet appartement uit een van de flats gezaagd en op zijn nieuwe plek gehesen”, zegt Schoffelen, wijzend naar het gebouwtje.  Dat  Expo-gebouw  is  vervolgens  voorzien  van  installaties  en  leidingwerk, eveneens afkomstig uit de 50 jaar oude appartementen.  “Van  verwarmingsradiatoren  tot  elektra,  we  hebben  alles  erin gestopt. wetende dat het niet echt bruikbaar zou zijn, maar we wilden het als technische proef wel doen. je weet nooit welke inzichten  en  bruikbare  informatie  het  oplevert.  Die  ruimte  hebben  we  ook  binnen  het  project  en  dat  zorgt  voor  creativiteit  en  innovatie.” 

Drie ‘r’s 

Hoewel alle materialen uit de bestaande flats worden gehaald, is niet alles 1-op-1 opnieuw te gebruiken. Schoffelen: “Bij het sorteren van de grondstoffen die de sloop van de flats oplevert, hanteren we drie  gradaties,  de drie ‘r’s”.  Reuse, remake en recycle. In die volgorde. Eerst kijken naar hergebruik van bouwdelen, daarna opwaarderen door de materialen te verbeteren en als dat niet kan, gebruiken we ze  om er grondstoffen van  te maken voor nieuwe  materialen en producten.”  Op  het moment dat er  niet voorzien kan worden in grondstoffen die het project oplevert, kijkt bouwbedrijven  jongen met leveranciers naar  circulaire en duurzame  alternatieven.  “Zo zijn we  ook in contact gekomen met  DESTIL. Zij leveren circulair hang- en sluitwerk waarmee we hier straks aan de veiligheidseisen kunnen voldoen. Dat materiaal is afkomstig uit andere projecten waar DESTIL het hang- en sluitwerk vervangt.” 

Actieve en innovatieve partner

Door als een actieve partner mee te denken, ontwikkelt  DESTIL zich volgens Schoffelen tot een belangrijke partij in het project. “Net als bij andere partners zit er veel specifieke kennis over producten en toepassingen. Zo hebben de mensen van DESTIL goed meegedacht  over zaken als isolatie  en circulaire alternatieven voor Pur en kitten. Dergelijke materialen zijn simpelweg niet opnieuw te gebruiken. Maar samen hebben we daar goede alternatieven voor gevonden. Zo komen we samen tot een circulaire  oplossing en dat is toch waar we in de bouw met z’n allen naartoe moeten de komende jaren.” 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ook interessant:

Meer Project

Geen ‘gedoe’ met sleutelbeheer

Net buiten de bebouwde kom van het Brabantse Nistelrode verrijzen 144 tijdelijke logiesunits, die plaats gaan bieden aan 288 arbeidsmigranten die voor uitzendorganisatie E&A werken. Boxtom tekent voor de bouw van zes logiesgebouwen, van 24 eenheden per stuk, met ieder een boven- en een beneden-unit, die door Wiek de Laat Prolians worden voorzien van elektronisch en digitaal hang- en sluitwerk. “Een mooi project waarin we samen de wensen van de opdrachtgever goed kunnen invullen”, zegt Coen van Geijn, Projectmanager bij Boxtom.

LEES MEER >

BREEAM in hartje Tilburg

Terwijl de buitenschil van Plan-T amper dicht zit en binnen de installatie en afwerking nog maanden gaan duren, wordt op het terrein ernaast al volop gegraven voor appartementengebouw De Brabander. Het toont het voortvarende tempo waarin in Tilburg Spoorzone 013 wordt ontwikkeld. Een gebied waarin wonen, werken en verblijven samenkomen.

LEES MEER >

IXAS: Alles draait om samenwerking

Bouwen in een omgeving waarin 90.000 mensen wonen en werken, zo’n 3.000 vervoersbewegingen per uur voorkomen en daar zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving te veroorzaken. Dat is de opdracht voor de mensen die bij IXAS werken, het bouwconsortium van de A9 Gaasperdammerweg. “We spelen hier echt Champions League met elkaar”, zegt logistiek manager Peter van Melick van IXAS.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg