Best bewaarde geheim
Na drie jaar de Mont Ventoux werd het tijd voor een andere uitdaging. “We kregen van deelnemers de vraag of we geen andere berg konden uitkiezen. Ze hadden de Mont Ventoux inmiddels van verschillende kanten beklommen en gezien. Daar zijn we toen naar op zoek gegaan”, zegt John. Een van de belangrijkste uitgangspunten in die zoektocht was dat de nieuwe berg qua klimuitdaging even zwaar moest zijn als de Mont Ventoux.
“Maar een andere berg betekende ook het einde van de naam Expeditie Mont Ventoux”, zegt René. Tijdens een brainstorm over die nieuwe naam was het uiteindelijk autocoureur Tim Coronel die uitkomst bracht. “Hij was de afspraak voor de brainstorm vergeten en kwam veel te laat binnen. Amper binnen stelde hij voor om de berg tot kort voor het evenement geheim te houden en het evenement Mystery Mountain te noemen.”
''Mystery Mountain het beste bewaarde geheim''
René Kars, voorzitter Stichting Winnen doen we samen
Sella Ronda en Stelvio
Mystery Mountain bracht de deelnemers in 2015 en 2016 naar de Dolomieten in Italië. “Daarbij was de Sella Ronda in 2015 niet één bergtop, maar een indrukwekkende ronde met daarin vier bergtoppen die bedwongen moesten worden. En ook de Passo dello Stelvio, die we in 2016 beklommen, bleek een schot in de roos.”
Voor het organisatieteam betekende ieder jaar een nieuwe bestemming ook ieder jaar weer een grondige voorbereiding. “We komen toch met een groep van zo’n honderd mensen en daarvoor moet wel een geschikte accommodatie zijn. Maar als we die gevonden hebben, kunnen we verder met de andere voorbereidingen waarbij we uiteindelijk geen detail willen overslaan”, zegt Roger. “Van de plaatselijke fietsenmaker tot iedere parkeerplek langs de route waar onze begeleiders kunnen posten tijdens het evenement. We willen alles in beeld hebben.”
Spannende momenten
In 2017 waren de Timmelsjoch en Ötztaler gletscher in Oostenrijk het toneel van Mystery Mountain. “De enige keer in al die jaren dat het weer niet meewerkte”, zegt Linda, die persoonlijk die editie de meest spannende van allemaal vond.
“Het was mistig en naarmate je hoger kwam veranderde die mist in ijzel. Toen moesten de deelnemers weer terug. Dan is het als organisatie niet fijn als je weet dat er een grote groep deelnemers onderweg is. Gelukkig is alles uiteindelijk goed gegaan en iedereen gezond en wel weer beneden gekomen”, zegt John.
Terug in Frankrijk
Na drie edities in andere landen, keerde Mystery Mountain in 2018 weer terug in Frankrijk. Met in 2018 de Col d’Izoard en in 2019 de Col de la Bonette. “Ik denk dat die laatste voor veel deelnemers de grootste verrassing was”, lacht John.
“Sinds we besloten de berg pas ongeveer een week voor het evenement te onthullen, werden de deelnemers naarmate het dichterbij kwam steeds nieuwsgieriger. Als je ze dan sprak, noemden ze namen en daar zat natuurlijk best een keer de goede tussen. Maar dat was bij de Col de la Bonette niet het geval.”
Unieke editie in 2020
Mystery Mountain 2020 werd een bijzondere editie. “Vanwege corona was het een enorme uitdaging om wat te organiseren, maar we zijn er uiteindelijk in geslaagd om een uniek evenement neer te zetten”, zegt Richard. Op de Veluwezoom rondom Papendal werd een route uitgestippeld waarop deelnemers verrast werden door het aantal hoogtemeters en de schoonheid van de omgeving.
“Veel fanatieke wielrenners die in Nederland altijd naar Limburg gaan om te klimmen en de Veluwe niet goed kenden, waren echt enorm enthousiast. Mooi dat we ook die groep voldoende uitdaging konden bieden.” Bovendien werd Mystery Mountain daarmee het eerste en enige evenement waarmee in 2020 geld ingezameld werd voor Orange Babies. “Volledig volgens de corona-regels. Iets waar we samen met de deelnemers trots op mogen zijn.”
Hoogtepunten
Gevraagd naar de persoonlijke hoogtepunten geldt voor iedereen aan tafel dat elke editie zijn eigen hoogtepunten heeft. “Wij zijn tevreden als de deelnemers na een gezellig en geslaagd evenement naar huis terugkeren en we samen een mooi bedrag voor Orange Babies en andere goede doelen hebben ingezameld”, zegt Roger.
“Als alle deelnemers zich op zaterdagavond weer heelhuids melden en we een mooi feestje kunnen vieren, hebben we het als organisatie goed gedaan. Dan volgt vaak de ontlading van een sportieve en zware dag die voor veel mensen ook emotioneel is. De sfeer die er dan heerst is echt geweldig. Daar doen we het allemaal voor”, zegt Linda.
Vasthouden aan doel
Hoewel de locatie jaarlijks verandert en Expeditie Mont Ventoux en Mystery Mountain steeds verder zijn geëvolueerd, is de oorspronkelijke opzet en het doel van de sponsoractie niet veranderd. “Deelnemers betalen 1.250 euro, waarvan 900 euro naar goede doelen gaat. De eerste drie edities was dat alleen Orange Babies, sinds 2015 gaat minimaal de helft naar Orange Babies en mogen de deelnemers de overige 450 euro aan een ander persoonlijk gekozen goed doel schenken. Vanzelfsprekend mag ook het hele bedrag ten goede komen van Orange Babies”, zegt Linda.
Daarbij staat ook nog altijd de combinatie van de sportieve prestatie op het individuele niveau van iedere deelnemer centraal. René: “De deelnemer bepaalt zelf zijn of haar eigen doel. Of je de berg nu een of drie keer wilt beklimmen, die keuze maakt iedereen voor zichzelf en daar zit tijdens het evenement ook geen enkele druk achter. Het gaat echt om de eigen prestatie.”
Ook de feestavond op zaterdagavond is een vast onderdeel waar organisatie en deelnemers naar uitkijken. “Met na de bekendmaking van het bedrag ook de veiling van het eerste bergpaaltje. Iedere deelnemer krijgt zo’n kenmerkend wit paaltje als herinnering mee, maar aan die veiling doen de deelnemers altijd graag mee. Zo hebben we al wel eens 5.000 euro extra opgehaald. Dat geeft wel aan hoe betrokken de deelnemers zijn bij het doel van ons evenement.”