Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Mystery Mountain terug naar bakermat

De terugkeer van Mystery Mountain naar de Franse ‘Alpenreus’ Mont Ventoux in 2021 is zeker geen toevallige. De imposante berg was in 2012 de bakermat van het jaarlijkse meerdaagse goede doelen-evenement van DESTIL Prolians dat dit jaar zijn tiende editie viert. Samen met de organisatoren van het eerste uur blikken we terug op dit unieke, sportieve en bovenal gezellige evenement waarmee geld voor Orange Babies en andere goede doelen wordt ingezameld.

Wat begon met de sponsoring van de wielerploeg van Frank Groenendaal kreeg in 2011 een vervolg binnen DESTIL Prolians. “Frank was via Ballast Nedam en later ZZPR.nl klant bij ons en hij had een veldrijdersploeg. Die ploeg reed in tenues met daarop de naam van Orange Babies. Een goed doel dat HIV en Aids in Zuid-Afrika bestrijdt door onder andere voorlichting en medicatie te bieden. Als HIV-patiënt wilde Frank deze organisatie graag steunen”, zegt John van Veghel.

Hoewel de wielerploeg aandacht vroeg voor het goede doel, bracht die aandacht niet direct geld op. “Wij hebben toen met een paar collega’s in een brainstorm gekeken naar manieren om met een sportief evenement geld in te zamelen voor Orange Babies. De link met het fietsen lag er al vanuit de wielerploeg en zo ontstond het idee om fietsend een hoge berg te beklimmen”, blikt René Kars terug.

Expeditie Mont Ventoux

Vervolgens was het John die voorstelde om te kijken welke bekende bergen in de omgeving van de Franse stad Orange liggen. “Een mooie verwijzing naar het goede doel waarvoor we fietsen”, aldus John. “Bij die zoektocht sprong al snel de Mont Ventoux in het oog. Een onder fietsers enorm bekende berg en een flinke klim. Genoeg uitdaging dus voor een geweldig evenement.”

De brainstorm vormde het beginpunt van Expeditie Mont Ventoux zoals het evenement de eerste drie jaar heette. “Met als doel om samen met collega’s, klanten en leveranciers zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Orange Babies”, zegt René, die net als John dit jaar voor de tiende keer ook als deelnemer aan de start staat. Hij benadrukt overigens dat deelname open staat voor iedereen van 12 jaar en ouder.

Alles zelf regelen

Nadat het idee was geboren en ook de naam was bedacht, werd het tijd om het evenement te organiseren. Mirthe Dekkers was in 2012 als stagiaire begonnen en had ervaring in de organisatie van soortgelijke acties. Samen met Richard Vinke en collega’s van de afdeling Marketing was zij de eerste editie nauw bij de voorbereidingen van de expeditie betrokken.

“We hebben die organisatie eigenlijk vanaf de eerste editie altijd zelf gedaan. Dat zit ook wel in het karakter van ons bedrijf”, zegt Richard glimlachend. “Wij regelen het graag zelf. Dat doen we ook met beurzen. Bovendien hadden we vanuit DESTIL al ervaring met het organiseren van evenementen voor het goede doel.”

''We wilden dat alles tot in de puntjes verzorgd was''

Mirthe Dekkers, Manager E-commerce DESTIL BV
5/5

Als een wielerprofessional

Het organisatieteam ging aan de slag met de voorbereidingen. “We wilden dat alles tot in de puntjes verzorgd was. Van de accommodatie en het eten en drinken tot de medische begeleiding, masseurs en de mecaniciens voor de fietsen. Ook het vervoer werd de eerste jaren door ons geregeld, we gingen toen met een bus richting Frankrijk. De deelnemers stapten vrijdag in de bus en waren maandag weer thuis en hoefden verder nergens aan te denken”, blikt Mirthe terug. Deelnemers waren bijzonder enthousiast over die uitgebreide service, vult John aan. “Van veel deelnemers kregen we op de terugweg de reactie dat ze zich een weekend lang als een wielerprofessional hadden gevoeld. Dat was natuurlijk een mooi compliment, want dat enthousiasme heeft er mede voor gezorgd dat we toen de basis hebben gelegd voor het jaarlijks terugkerende evenement.”

 

Gedenkwaardige verrassingen

Dat je bij de organisatie van evenementen als Mystery Mountain flexibel moet zijn en te maken krijgt met onverwachte verrassingen, bleek al op de eerste dag van de eerste editie. Roger Rennen lacht: “Toen waren de ijshockeyers van de Tilburg Trappers ook mee. Wij waren destijds hoofdsponsor en de hele selectie was er die eerste keer bij. Dat hebben we tijdens het eerste buffet geweten, want nadat die jongens hadden opgeschept was het buffet leeg.”

Een verrassing waarmee ook de hoteleigenaar geen rekening had gehouden, want toen gevraagd werd het buffet aan te vullen, meldde hij verbaasd dat alles op was. Mirthe: “Uiteindelijk hebben we toen pizza’s gehaald en op andere manieren eten geregeld. Je moet op dat moment even snel iets verzinnen, maar het levert ook altijd gedenkwaardige momenten op waar we het jaren later nog over hebben.”

Karavaan richting de berg

Na het succes van de eerste editie besloot de organisatie dat Expeditie Mont Ventoux in 2013 een vervolg kreeg. “Het werd toen al meteen een stuk groter. Deelnemende klanten en leveranciers namen hun eigen bussen mee waardoor we met een hele karavaan richting de berg vertrokken”, zegt Linda van Doorn, die sinds de tweede editie bij de organisatie betrokken is.

Die groei had ook te maken met de uitbreiding van het programma. “In 2012 gingen alleen wielrenners omhoog, een jaar later konden de deelnemers ook hardlopend of met een mountainbike de berg beklimmen. En sinds 2015 hebben we daar ook het hiken aan toegevoegd.”

Verder verbeteren

Ieder jaar kijkt het organisatieteam hoe het nog beter kan. Zo werd het vervoer van de deelnemers per bus geschrapt. “Veel deelnemers wilden liever met eigen vervoer zodat ze sneller konden reizen. Ook hebben we de planning van het evenement aangepast. Expeditie Mont Ventoux duurde de eerste jaren van vrijdag tot en met maandag, maar dat hebben we naar donderdag tot en met zondag verplaatst”, zegt Linda.

Sindsdien geldt de donderdag als reisdag en kunnen deelnemers op de vrijdag trainen en de route verkennen. “Zaterdag is de dag waarop de berg beklommen wordt. Die dag sluiten we traditiegetrouw af met een feestje en de bekendmaking van de totale opbrengst van de actie dat jaar. En op zondag reist iedereen weer rustig terug”, aldus René, die de bekendmaking van het bedrag ieder jaar een van de hoogtepunten noemt. “Daar fietsen, lopen en hiken we toch allemaal de berg voor op.”  

Aftermovies Mystery Mountain

Een berg aan sfeerbeelden

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer Duurzaamheid

SUPER LOCAL

Op een houten bank voor het expositiegebouw dat speciaal voor het project op een verhoging is neergezet, neemt Schoffelen alle tijd om te vertellen over het werk en de plannen. Op enkele honderden meters afstand is een medewerker van Dusseldorp Infra Sloop -en milieutechniek in zijn kraan druk met het vergruizen van gewapend beton. De machinist scheidt vervolgens het ijzer en beton.

LEES MEER >

TOOLZ gaat digitaal!

De wereld verandert in een ongelooflijk tempo. De nieuwste ontwikkelingen van vandaag kunnen morgen alweer achterhaald zijn. Ruim tien edities maakten we van TOOLZ. Al tien edities lang is het een gedrukt magazine, wat elk jaar twee keer bij onze abonnees op de mat valt. Maar, we vonden het tijd dit magazine plaats te laten maken voor een moderner, duurzamer alternatief. Een digitale versie van TOOLZ was geboren!

LEES MEER >

Snelle bezorging met de bakfiets

Op een normale dag trapt de fietskoerier van de DESTIL-DEXIS express al gauw zo’n 50 kilometer weg. Het is een milieuvriendelijk én praktische oplossing. Terwijl Nick Deegen en Richard Flapper (fietskoeriers voor DESTIL en DEXIS) door het drukke Amsterdamse verkeer fietsen, kan de klant lekker door.

LEES MEER >

Een woning van 100% natuurlijke materialen

Na een hele dag hard werken op een bouwproject ergens in het land kom je ’s avonds thuis. Eerst even lekker eten en dan is het tijd voor wat ontspannende afleiding. Naar het voetbalveld of de sportschool voor sportieve actie en sociale contacten. Of thuis lekker op de bank met een goed boek of Netflix. Niets van dit alles voor Ruud Lennarts, hoofduitvoerder bij BAM Wonen, Bouwen op Maat in Eindhoven. Al sinds augustus 2017 steekt hij bijna ieder vrij uurtje in de bouw van een eigen, ecologische woning.

LEES MEER >

BREEAM in hartje Tilburg

Terwijl de buitenschil van Plan-T amper dicht zit en binnen de installatie en afwerking nog maanden gaan duren, wordt op het terrein ernaast al volop gegraven voor appartementengebouw De Brabander. Het toont het voortvarende tempo waarin in Tilburg Spoorzone 013 wordt ontwikkeld. Een gebied waarin wonen, werken en verblijven samenkomen.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg