De terminals waar alle containers gelost en geladen worden, vormen een wereld op zich. “Het is een heel compact gebied, letterlijk aan de rand van Nederland. Om vanuit die locaties naar onze vestiging in Rotterdam te komen, ben je zeker 35 minuten onderweg. Die tijd hebben havenmedewerkers niet en daarom komen wij naar ze toe”, zegt Ronald.
Bovendien hoeven klanten van BTN geen eigen voorraad PBM’s aan te leggen. “Wij regelen alles voor ze en zorgen dat hun medewerkers altijd veilig aan het werk kunnen.”
“De meeste medewerkers kennen mijn schema en weten precies wanneer ik kom.”
Ferry Baart, chauffeur Mobile Safety store BTN
Direct meenemen
Drie dagen per week rijdt chauffeur Ferry Baart een vaste route met de mobiele winkel over de terreinen van de Hutchison Ports ECT Rotterdam. Dat is het grootste overslagbedrijf in Europa voor containers. “De meeste medewerkers kennen het rijschema en weten precies wanneer de bus op hun terrein staat. Als ze nieuwe kleding of schoenen nodig hebben, melden ze zich en kunnen ze direct meenemen wat ze zoeken”, zegt Ferry. De andere dagen bezoekt de mobile safety store andere klanten in het havengebied.
BTN heeft, samen met de vaste klanten, pakketten op maat samengesteld zodat altijd de juiste voorraden en artikelen in de bus aanwezig zijn. Van helmen en schoenen tot uitgebreide kledingassortimenten, in alle benodigde maten. Ronald: “Zo worden de havenarbeiders altijd snel geholpen en kunnen ze weer door met hun werk. Zowel voor die arbeiders als voor onze klanten een groot voordeel.”
“Ferry spreekt echt de taal van de havenarbeiders en zij hangen echt aan hem. Een verkoper met een stropdas voor moet je niet in de haven laten werken.”
Ronald Mastenbroek, vestigingsleider van BTN Rotterdam
Fotografie: Ed van den Hoek
Persoonlijk budget
Alle havenarbeiders die de mobiele winkel bezoeken, hebben een vast persoonlijk budget om te besteden aan PBM’s. Ronald: “Dat vergroot het gemak enorm. Wij kunnen de aankoop eenvoudig digitaal registreren en afrekenen. Die gegevens worden direct gedeeld met onze klanten en de betreffende medewerkers, die zo overzicht houden op de persoonlijke budgetten.”
Haven is ad hoc-wereld
Vast onderdeel van het assortiment in de mobiele winkel zijn de standaard PBM-pakketten van klanten. “Vooral bedoeld voor nieuwe medewerkers. Het werk in de haven is heel ad hoc georganiseerd. Ligt bij andere grote bedrijven het PBM-pakket klaar op de dag dat een nieuwe collega begint, in de haven werkt het niet zo. Daar nemen collega’s de nieuwe medewerkers mee naar onze bus”, zegt Ronald.
Onvoorspelbaar is ook het aantal bezoekers dat de bus dagelijks ontvangt. “Gemiddeld ligt dat tussen de 30 en 40 arbeiders, maar op dagen dat het hard waait, wordt er amper gewerkt. Dan blijft het stil. En andere dagen komen er tot wel 60 mensen”, zegt Ferry.
Passessies op locatie
Voor klant ECT heeft BTN ook medewerkers op vestigingen in Antwerpen, Venlo en Duisburg van nieuwe PBM’s voorzien. Mastenbroek: “Daar hebben de mobile safety store ingezet voor de passessies en per locatie een dag ingepland om de maten van alle medewerkers op te meten.”
“Lange, maar ook leuke dagen”, vult Ferry aan, “zodat we de dag-, avond- en nachtploeg op dezelfde dag kunnen doen. Het zijn volcontinubedrijven, maar dat zijn we gewend en dat kunnen we aan. Bovendien biedt het onze klanten gemak omdat ze maar een dag voor de passessie hoeven in te plannen.”
Vanuit ERP aangevuld
Voor BTN Rotterdam is de mobile safety store een apart magazijn, dat digitaal vanuit het ERP-systeem wordt aangevuld. “Aankopen worden geregistreerd en automatisch weer aangevuld. Medewerkers van klanten waar we die dag komen, weten dat ze de materialen die zij willen hebben in de bus liggen”, aldus Ronald.
Behalve de PBM’s beschikt de mobile safety store ook over een sealmachine. Daarmee kan Ferry indien gewenst het bedrijfslogo op de kleding sealen. “Bepaalde producten zoals shirts en sweaters zijn vaak al standaard voorzien van een logo, maar de hoogwaardige materialen zoals jassen sealen we pas als we zeker weten dat de maat helemaal goed is.”
Digitaal niet interessant voor haven
BTN-HVO DEXIS heeft verspreid over Nederland acht vestigingen en wil als partner in veilig en gezond werken dichtbij klanten staan. “Dat doen we in onze showrooms en ook online zijn we actief. Zowel in de vestigingen als online plust de omzet al jaren achtereen. Maar voor een gebied als de haven biedt digitaal geen uitkomst. Dan zit je met levertijden, retourstromen en ander mogelijk oponthoud. Als ze bij Ferry de bus binnenlopen, kunnen ze uitzoeken wat ze nodig hebben en dit direct meenemen. Daarmee bieden we echt een oplossing, want zowel in aantallen klanten als omzet groeien we ook in de haven ieder jaar flink door”, zegt Ronald.