De BTN mobile safety store

Mobiele PBM-winkel uniek in Rotterdamse haven

Met de mobile safety store biedt BTN Rotterdam verschillende containeroverslagbedrijven en andere klanten een unieke service. In de mobiele vestiging kunnen havenmedewerkers, op hun eigen werklocatie, binnenlopen om snel hun nieuwe persoonlijke beschermingsmiddelen te halen. “Wij draaien mee in de 24-uurs economie van de haven”, zegt Ronald Mastenbroek, vestigingsleider van BTN Rotterdam.

De terminals waar alle containers gelost en geladen worden, vormen een wereld op zich. “Het is een heel compact gebied, letterlijk aan de rand van Nederland. Om vanuit die locaties naar onze vestiging in Rotterdam te komen, ben je zeker 35 minuten onderweg. Die tijd hebben havenmedewerkers niet en daarom komen wij naar ze toe”, zegt Ronald.

Bovendien hoeven klanten van BTN geen eigen voorraad PBM’s aan te leggen. “Wij regelen alles voor ze en zorgen dat hun medewerkers altijd veilig aan het werk kunnen.”

“De meeste medewerkers kennen mijn schema en weten precies wanneer ik kom.”

Ferry Baart - BTN

Direct meenemen

Drie dagen per week rijdt chauffeur Ferry Baart een vaste route met de mobiele winkel over de terreinen van de Hutchison Ports ECT Rotterdam. Dat is het grootste overslagbedrijf in Europa voor containers. “De meeste medewerkers kennen het rijschema en weten precies wanneer de bus op hun terrein staat. Als ze nieuwe kleding of schoenen nodig hebben, melden ze zich en kunnen ze direct meenemen wat ze zoeken”, zegt Ferry. De andere dagen bezoekt de mobile safety store andere klanten in het havengebied.

BTN heeft, samen met de vaste klanten, pakketten op maat samengesteld zodat altijd de juiste voorraden en artikelen in de bus aanwezig zijn. Van helmen en schoenen tot uitgebreide kledingassortimenten, in alle benodigde maten. Ronald: “Zo worden de havenarbeiders altijd snel geholpen en kunnen ze weer door met hun werk. Zowel voor die arbeiders als voor onze klanten een groot voordeel.”

“Ferry spreekt echt de taal van de havenarbeiders en zij hangen echt aan hem. Een verkoper met een stropdas voor moet je niet in de haven laten werken.”

BTN mobile safety store

Fotografie: Ed van den Hoek

Persoonlijk budget

Alle havenarbeiders die de mobiele winkel bezoeken, hebben een vast persoonlijk budget om te besteden aan PBM’s. Ronald: “Dat vergroot het gemak enorm. Wij kunnen de aankoop eenvoudig digitaal registreren en afrekenen. Die gegevens worden direct gedeeld met onze klanten en de betreffende medewerkers, die zo overzicht houden op de persoonlijke budgetten.”

Haven is ad hoc-wereld

Vast onderdeel van het assortiment in de mobiele winkel zijn de standaard PBM-pakketten van klanten. “Vooral bedoeld voor nieuwe medewerkers. Het werk in de haven is heel ad hoc georganiseerd. Ligt bij andere grote bedrijven het PBM-pakket klaar op de dag dat een nieuwe collega begint, in de haven werkt het niet zo. Daar nemen collega’s de nieuwe medewerkers mee naar onze bus”, zegt Ronald.

Onvoorspelbaar is ook het aantal bezoekers dat de bus dagelijks ontvangt. “Gemiddeld ligt dat tussen de 30 en 40 arbeiders, maar op dagen dat het hard waait, wordt er amper gewerkt. Dan blijft het stil. En andere dagen komen er tot wel 60 mensen”, zegt Ferry.

Passessies op locatie

Voor klant ECT heeft BTN ook medewerkers op vestigingen in Antwerpen, Venlo en Duisburg van nieuwe PBM’s voorzien. Mastenbroek: “Daar hebben de mobile safety store ingezet voor de passessies en per locatie een dag ingepland om de maten van alle medewerkers op te meten.”

“Lange, maar ook leuke dagen”, vult Ferry aan, “zodat we de dag-, avond- en nachtploeg op dezelfde dag kunnen doen. Het zijn volcontinubedrijven, maar dat zijn we gewend en dat kunnen we aan. Bovendien biedt het onze klanten gemak omdat ze maar een dag voor de passessie hoeven in te plannen.”  

Vanuit ERP aangevuld

Voor BTN Rotterdam is de mobile safety store een apart magazijn, dat digitaal vanuit het ERP-systeem wordt aangevuld. “Aankopen worden geregistreerd en automatisch weer aangevuld. Medewerkers van klanten waar we die dag komen, weten dat ze de materialen die zij willen hebben in de bus liggen”, aldus Ronald.

Behalve de PBM’s beschikt de mobile safety store ook over een sealmachine. Daarmee kan Ferry indien gewenst het bedrijfslogo op de kleding sealen. “Bepaalde producten zoals shirts en sweaters zijn vaak al standaard voorzien van een logo, maar de hoogwaardige materialen zoals jassen sealen we pas als we zeker weten dat de maat helemaal goed is.”

Digitaal niet interessant voor haven

BTN-HVO DEXIS heeft verspreid over Nederland acht vestigingen en wil als partner in veilig en gezond werken dichtbij klanten staan. “Dat doen we in onze showrooms en ook online zijn we actief. Zowel in de vestigingen als online plust de omzet al jaren achtereen. Maar voor een gebied als de haven biedt digitaal geen uitkomst. Dan zit je met levertijden, retourstromen en ander mogelijk oponthoud. Als ze bij Ferry de bus binnenlopen, kunnen ze uitzoeken wat ze nodig hebben en dit direct meenemen. Daarmee bieden we echt een oplossing, want zowel in aantallen klanten als omzet groeien we ook in de haven ieder jaar flink door”, zegt Ronald.

Deel dit artikel

Meer Safety

16 Ingrediënten van een veilig magazijn

Elk jaar vinden er in Nederlandse magazijnen honderden ernstige ongelukken plaats, sommige zelfs met dodelijke afloop. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn aanrijdingen, struikelen, uitglijden, vallen, verdrukking en vallende objecten. Natuurlijk vallen ongevallen niet geheel uit te sluiten, maar je kunt wel de risico’s beperken. Met deze 16 tips ben je in ieder geval een stuk dichter bij een veilig magazijn.

LEES MEER >

‘Huidige generatie is rampen liever voor’

Zoals hij zelf stelt kreeg Jean-Claude van den Braak het ‘waken voor veiligheid’ met de paplepel ingegoten. Zijn vader Toine richtte het bedrijf FAF-Training op en inmiddels werkt Van den Braak junior ook al acht jaar als veiligheidsadviseur. Hij zag de veiligheidscultuur op de werkvloer groeien in Nederland en vertelt over het belang van goed voorbereid zijn op calamiteiten.

LEES MEER >

Veiligheidsladder toont idealisme in de bouw

Het is een dilemma in vrijwel elke sector in de vrije markt: de wil om dingen veiliger of duurzamer te doen is er vaak wel, maar alle goede intenties stranden op het kostenplaatje. Verbeteringen zijn mooi, maar vaak al een stuk minder als deze gepaard gaan met minder winst of baanverlies. Vaak is het wachten op maatregelen van de ‘grote boze overheid’ voor er echt wat verandert. Juist dat maakt de intrede in 2022 van Veiligheid in Aanbestedingen (VIA) en de bijbehorende Veiligheidsladder in de bouw- en infrasector zo bijzonder. Want waar zie je nu dat bedrijven uit de markt zelf een reguleringsmechanisme kiezen om de veiligheidscultuur te veranderen?

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg