Makita Nederland

Voor powertoolsfabrikant Makita vielen de gevolgen van de coronapandemie in 2020 mee. “Wij nemen met Makita een unieke positie in, omdat we altijd een grote voorraad in eigen land aanhouden. Dat heeft ons de afgelopen twee jaar enorm geholpen, al hebben we ook periodes met minder voorraad gekend omdat de productie volledig stillag”, zegt key accountmanager Andries van der Linde.

Die grote voorraad is al sinds de start van Makita in Nederland een bewuste en strategische keuze. “Snelle en betrouwbare levering zijn essentieel. Daarom hebben we altijd meer voorraad liggen dan de verwachte vraag. En mede dankzij de goede voorraadposities van onze klanten zijn we deze tijd goed doorgekomen.” 

Uitzondering daarop vormden de accu’s, die Makita ook veel los verkoopt. “Omdat we die zelf ook amper aangeleverd kregen, konden we die enige tijd niet als los product aanbieden. We hebben toen in het magazijn nog wel accu’s uit gereedschapskoffers gehaald om acute brandjes te blussen, maar dat konden we niet onbeperkt doen.” 

Deliveryperformance 

Volgens Van der Linde kon Makita de uitlevering ondanks alle onzekerheden continu boven de 90 procent houden. “Wij gaan voor minimaal 98 procent en zitten inmiddels weer goed in onze voorraad, maar we hebben tijdens de pandemie zeker niet kunnen uitleveren wat de markt vroeg.” 

Gevraagd naar de voornaamste oorzaken, concludeert Van der Linde dat het een opeenstapeling van factoren was. “Grondstofschaarste leidt tot productieschaarste. Koppel dat aan de onzekerheid rondom de beschikbaarheid van boten en containers en de supply chain hapert direct. Dat heeft gevolgen voor iedere producent en de hele keten.” 

“Het is steeds belangrijker om samen met de klant goed naar de forecast te kijken.”

Vliegwiel voor goede forecast 

Hoewel de fabrikant de magazijnen inmiddels weer goed gevuld heeft, zijn de gevolgen tot op de dag van vandaag merkbaar. Van der Linde: “Onzekerheid over de leveringen zijn er nog steeds. Die hadden we voor Corona niet. Daarom is het steeds belangrijker om samen met de klant goed naar de forecast te kijken. Welke vraag verwachten zij en hoe kunnen we samen zorgen dat ze aan die vraag kunnen voldoen. De afgelopen twee jaar heeft Corona als een vliegwiel voor zorgvuldig forecasten gewerkt.” 

Bizarre prijsstijgingen 

Kon Makita de prijzen de eerste maanden van de pandemie nog stabiel houden, eind 2020 en begin 2021 kwam de prijsontwikkeling in een stroomversnelling. “Niet alleen de grondstofprijzen stegen, ook de containerprijzen gingen door het dak. Afhankelijk van de aantallen product die per container vervoerd werden, had dat grote impact. Met name de tuingereedschappen zijn omvangrijk en nemen veel plek in. Die hogere kosten moesten we wel doorvertalen in de prijzen van onze gereedschappen.” 

Dat deed Makita niet door een vast percentage op het gehele assortiment te zetten, maar per categorie een prijsverhoging door te voeren. Van der Linde: “Op productniveau kijken wat reëel is. Zo hebben we de gemiddelde prijsstijging op een acceptabel niveau kunnen houden, maar dat neemt niet weg dat de prijzen op een smal deel van ons assortiment met tien tot vijftien procent stegen. Voor ons echt bizarre prijsstijgingen.” 

Uitschieters wel gehad 

Zowel de beschikbaarheid als de prijsontwikkeling is volgens Van der Linde anno 2022 in grote lijnen wel gestabiliseerd. “We hebben de echte uitschieters wel gehad al blijven we wel korter op de bal zitten. Werd voorheen jaarlijks geëvalueerd, nu bekijken we twee keer per jaar of we prijzen moeten aanpassen. En nu we onze magazijnen weer vol hebben, zal ook de beschikbaarheid weinig problemen opleveren. Mits we geen nieuwe uitbraak of lockdown krijgen natuurlijk.” 

Voor dit en volgend jaar voorziet Makita meer ‘inflatie corrigerende’ prijsstijgingen. “En in de productcategorieën waarin de prijzen flink gestegen zijn tijdens de pandemie gaan we ook serieus kijken naar verlaging van prijzen.” 

TOOLZ test

Ben jij benieuwd of een echte hovenier ook voor de Makita heggenschaar kiest?

De STUR collectie is verkrijgbaar bij:

Deel dit artikel

Meer Inspiratie

Van Hoecke

De onzekere marktsituatie na de uitbraak van Corona begin 2020 en het wegvallen van de vraag in diverse markten, was voor de Oostenrijkse fabrikant van meubelbeslag Blum aanleiding om de productie af te schalen. “Dit omdat anders de magazijnen te vol zouden lopen en er zelfs ruimtegebrek kon ontstaan. Alleen toen het minimumniveau bereikt was, steeg de wereldwijde vraag ineens explosief. Daar was, na hervatting van de productie, niet tegenaan te produceren”, zegt Arjan Glas, directeur van Van Hoecke Nederland. Van Hoecke, met de hoofdvestiging in Sint Niklaas, België, is de agent/importeur van Blum in de Benelux.

LEES MEER >
Prijzen en beschikbhaarheid

Prijs en beschikbaarheid nog steeds onder druk

Gestegen prijzen en beperkte productbeschikbaarheid waren de afgelopen anderhalf jaar regelmatig onderwerp van gesprek in de bouw. Fabrikanten, leveranciers en handel moesten alle zeilen bijzetten om lege schappen zoveel mogelijk te voorkomen. Hoe kan het dat prijzen ineens zo snel stijgen en voorraden ineens zo klein zijn geworden? TOOLZ magazine vraagt zes fabrikanten naar de achtergronden, de huidige situatie en hun toekomstverwachtingen.

LEES MEER >

Faalkosten onnodig, maar onvermijdelijk

Faalkosten en de bouwsector. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verschillende onderzoeken die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd naar oorzaken en gevolgen komen overeen in hun conclusies: oplossingen zijn er wel, maar de handschoen wordt nog niet vol enthousiasme opgepakt. Dus blijven miljarden euro’s onnodig weglekken.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg