Na inductieschade aan het bestaande systeem ging Leeuwerik Plaat op zoek naar nieuwe toegangscontrole. John de Laat vertelt: “Door de schade werkte het bestaande systeem niet meer optimaal. We hebben bij verschillende partijen een offerte opgevraagd en zo zijn we ook in contact gekomen met Wiek de Laat. Het voorstel dat Joël en Jean-Pierre voor en met ons hebben uitgewerkt gaf meteen het juiste gevoel. Wij zijn als klant totaal ontzorgd en dat is wat wij als full-service leverancier zelf ook voor onze klanten doen.”
Goede inventarisatie
Joël Salawono, Commercieel Manager van Wiek de Laat en zijn collega Jean-Pierre Mollemans, Teamcoördinator Toegangstechniek hebben het project bij Leeuwerik Plaat van begin tot eind gecoördineerd. “Het begint allemaal met een goede inventarisatie van de vraag van de klant”, zegt Salawono, die het eerste contact met Leeuwerik Plaat had. “Als je weet wat de klant wil, kun je op basis daarvan bepalen welke oplossing mogelijk is en wat daar precies voor nodig is. Op basis van die informatie maken we een keuze voor een bepaald product en merk waarmee we de voor de klant meest geschikte toegangscontrole kunnen waarborgen. Dat stellen we vervolgens voor aan de klant.”
On- en offline oplossing
De vraag van Leeuwerik Plaat betrof nieuwe toegangscontrole voor de entree- en vluchtdeuren in de buitenschil en ongeveer 30 binnendeuren van de hoofdvestiging onder de rook van Eindhoven Airport. “Het bestaande systeem werkte via het eigen netwerk, maar was daarmee ook kwetsbaar. Zonder die netwerkverbinding werkte het namelijk niet. Daarom hebben wij een oplossing van Salto voorgesteld die zowel on- als offline werkt”, zegt Mollemans.
"Wij zijn als klant totaal ontzorgd en dat is wat wij als full-service leverancier zelf ook voor onze klanten doen."
John de Laat, operationeel directeur van Leeuwerik Plaat
Salawono vult aan: “Ieder merk heeft zijn eigen kenmerken en kwaliteiten en Salto biedt voor Leeuwerik Plaat een veelzijdige oplossing. De software is na een korte training eenvoudig door de klant zelf goed te gebruiken. Rechten voor tags kunnen dus door de verantwoordelijke bij Leeuwerik Plaat zelf aangepast en beheerd worden. En als er een internetstoring is, levert dat geen problemen op, want de rechten staan op de tag dus de binnendeuren kunnen dankzij de lezer op het deurbeslag altijd geopend worden.”
Bestaande hoogwaardige sloten
Bij het aanpassen van de binnendeuren bleek dat die deuren al voorzien waren van hoogwaardige sloten. “Elektronische sloten die eigenlijk veel meer kunnen dan dat er mee gedaan werd. Daardoor hadden wij daar geen omkijken naar, het was een kwestie van het nieuwe elektronische deurbeslag plaatsen en de tags programmeren. Elementen die goed zijn en we niet hoeven te vervangen, laten we het liefst gewoon zitten. Het gaat om het vinden van een oplossing waarmee de klant tevreden is, dus we hebben geadviseerd de sloten in de binnendeuren gewoon te handhaven”, zegt Salawono.
John de Laat noemt die opstelling typerend voor het bedrijf Wiek de Laat. “Er wordt echt actief met ons meegedacht vanuit onze behoefte en vraag. Dat geeft vertrouwen. We hebben in het voortraject veelvuldig met Joël en Jean-Pierre gezeten en keer op keer werden we aangenaam verrast door hun voorstellen en suggesties. Ze maken hun naam als specialist in toegangscontrole, deurautomatisering en bouwkundige bewerkingen echt waar.”
Buitenschil ook veilig
Van de buitendeuren moesten de deurdrangers vervangen worden en was ook de inbraakwerendheid van de deuren een belangrijk aandachtspunt. Mollemans: “We hebben daarvoor samen met de klant eerst een opname gemaakt van de kritische plekken en vervolgens een voorstel gemaakt. Daar wordt voor de toegang van medewerkers eveneens met een tag gewerkt. Daarnaast zijn de buitendeuren voorzien van een intercom met video zodat deze door de receptie van afstand geopend kunnen worden voor bezoekers.”
Voor de drie toegangspoorten van het terrein van Leeuwerik Plaat worden binnenkort ook drie intercomzuilen geleverd. John de Laat: “Daarvoor worden tags geleverd die speciaal beveiligd zijn zodat de intelligentie op die tags niet bereikbaar is voor derden. Als die straks geleverd en geplaatst zijn, kunnen onze chauffeurs en andere medewerkers eenvoudig en veilig ons terrein op komen.”