Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Snelle bezorging met de bakfiets

Op een normale dag trapt de fietskoerier van de DESTIL-DEXIS express al gauw zo'n 50 kilometer weg. Het is een milieuvriendelijk én praktische oplossing. Terwijl Nick Deegen en Richard Flapper (fietskoeriers voor DESTIL en DEXIS) door het drukke Amsterdamse verkeer fietsen, kan de klant lekker door.

Een dag van een fietskoerier:

Aantal kilometers: 50
Aantal stops: 35
Snelheid: 20 km/u
Verbranding: 400kcal/u
Ongeveer evenveel als: 1 appelflap

Autoluw

De keuze van DESTIL om een eigen expressdienst te beginnen is in de eerste plaats een praktische keuze. “In Amsterdam kan je je het beste met de fiets verplaatsen,” weet Richard. “Het is geen doen om met de auto de binnenstad in te gaan. Overal heb je stoplichten en eenrichtingsverkeer. Zeker nu het centrum autoluw is geworden. In de hele stad zie je ook steeds meer fietskoeriers rijden. ”De DESTIL-DEXIS express is bovendien een duurzame oplossing. Elektrische fietsen verbruiken minder energie dan scooters en bestelbussen. Bovendien is de CO2-uitstoot en de geluidsoverlast nul. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor de last mile met (elektrische) fietsen af te leggen. Wehkamp, Coolblue en Post NL springen met grote regelmaat op de fiets. Post NL wil in 2025 in 25 steden uitstootvrij bezorgen. Als je als bedrijf kiest voor eigen koeriers, dan weet je ook nog eens zeker dat je goederen op een manier worden afgeleverd die bij je past. Nick en Richard zijn de visitekaartjes van DESTIL en DEXIS. En terwijl zij van a naar b fietsen, kan de klant lekker door met zijn werk. Dat scheelt zeker een half uur.

Alternatieven voor de last mile

1. Bezorgrobot

Amazon experimenteert sinds 2019 in een aantal Amerikaanse staten met een autonome bezorgrobot. Deze heet Amazon Scout en komt iets boven de knie. De robot rijdt alleen overdag stapvoets over de trottoir van adres naar adres. Daar opent de laadklep en kan de klant zelf zijn pakketje eruit pakken. Scouts worden voorlopig nog begeleid door zogenaamde ambassadors. Dat gebeurt meestal op last van gemeenten omdat zij willen voorkomen dat de robots ongelukken veroorzaken

2. Pakkethond

Scarabee, dat is de naam van de pakkethond die werd ontworpen door studenten van de TU Delft. Het is een bestuurbaar wagentje dat een pakket van maximaal 10 kilo over verschillende hindernissen kan vervoeren. Het onderstel is volledig dynamisch waardoor het pakketje altijd stabiel blijft liggen. Overigens is de pakkethond niet zo aaibaar als een echte hond. De enige overeenkomst is dat hij op commando taken uitvoert. Het kwispelen moet je er zelf bij denken.

3. Pick-up point

Je pakketje wordt afgeleverd bij een pick-up point waar je het zelf kan ophalen. Vaak kun je zelf bepalen op welk tijdstip je langs wilt komen. Pick-up points zijn in de regel gemakkelijk bereikbaar. Je vindt ze meestal buiten de stadsring en in de buurt van op- en afritten van de snelweg.

4. Cargo drone

Cargo drones worden in het buitenland al gebruikt in afgelegen gebieden. In nederland loopt een experiment waarbij medicijnen per drone worden vervoerd naar Schiermonnikoog. Een drone lijkt een voor de hand liggende oplossing voor de last mile, maar er moet nog een heleboel gebeuren voor ze grootschalig kunnen worden ingezet. Zo moet de wet- en regelgeving worden aangepast. Ook moet er extra beveiliging komen omdat drones - net zoals elk apparaat dat verbonden is met internet - kunnen worden gehackt.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer Duurzaamheid

Op naar Mystery Mountain 2021

In 2020 mochten we Assa Abloy al verwelkomen als nieuwe hoofdsponsor. Maar ook in 2021 mogen we weer op ze rekenen. Commercial Director Mark Hermans vertelt waarom: ”We dragen met onze toegangsoplossingen bij aan een veiligere wereld. Ook op maatschappelijk gebied willen we voor dit doel onze verantwoordelijkheid nemen.

LEES MEER >

SUPER LOCAL

Op een houten bank voor het expositiegebouw dat speciaal voor het project op een verhoging is neergezet, neemt Schoffelen alle tijd om te vertellen over het werk en de plannen. Op enkele honderden meters afstand is een medewerker van Dusseldorp Infra Sloop -en milieutechniek in zijn kraan druk met het vergruizen van gewapend beton. De machinist scheidt vervolgens het ijzer en beton.

LEES MEER >

TOOLZ gaat digitaal!

De wereld verandert in een ongelooflijk tempo. De nieuwste ontwikkelingen van vandaag kunnen morgen alweer achterhaald zijn. Ruim tien edities maakten we van TOOLZ. Al tien edities lang is het een gedrukt magazine, wat elk jaar twee keer bij onze abonnees op de mat valt. Maar, we vonden het tijd dit magazine plaats te laten maken voor een moderner, duurzamer alternatief. Een digitale versie van TOOLZ was geboren!

LEES MEER >

Een woning van 100% natuurlijke materialen

Na een hele dag hard werken op een bouwproject ergens in het land kom je ’s avonds thuis. Eerst even lekker eten en dan is het tijd voor wat ontspannende afleiding. Naar het voetbalveld of de sportschool voor sportieve actie en sociale contacten. Of thuis lekker op de bank met een goed boek of Netflix. Niets van dit alles voor Ruud Lennarts, hoofduitvoerder bij BAM Wonen, Bouwen op Maat in Eindhoven. Al sinds augustus 2017 steekt hij bijna ieder vrij uurtje in de bouw van een eigen, ecologische woning.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg