Snelle bezorging met de bakfiets

Op een normale dag trapt de fietskoerier van de DESTIL-DEXIS express al gauw zo'n 50 kilometer weg. Het is een milieuvriendelijk én praktische oplossing. Terwijl Nick Deegen en Richard Flapper (fietskoeriers voor DESTIL en DEXIS) door het drukke Amsterdamse verkeer fietsen, kan de klant lekker door.

Een dag van een fietskoerier:

Aantal kilometers: 50
Aantal stops: 35
Snelheid: 20 km/u
Verbranding: 400kcal/u
Ongeveer evenveel als: 1 appelflap

Autoluw

De keuze van DESTIL om een eigen expressdienst te beginnen is in de eerste plaats een praktische keuze. “In Amsterdam kan je je het beste met de fiets verplaatsen,” weet Richard. “Het is geen doen om met de auto de binnenstad in te gaan. Overal heb je stoplichten en eenrichtingsverkeer. Zeker nu het centrum autoluw is geworden. In de hele stad zie je ook steeds meer fietskoeriers rijden. ”De DESTIL-DEXIS express is bovendien een duurzame oplossing. Elektrische fietsen verbruiken minder energie dan scooters en bestelbussen. Bovendien is de CO2-uitstoot en de geluidsoverlast nul. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor de last mile met (elektrische) fietsen af te leggen. Wehkamp, Coolblue en Post NL springen met grote regelmaat op de fiets. Post NL wil in 2025 in 25 steden uitstootvrij bezorgen. Als je als bedrijf kiest voor eigen koeriers, dan weet je ook nog eens zeker dat je goederen op een manier worden afgeleverd die bij je past. Nick en Richard zijn de visitekaartjes van DESTIL en DEXIS. En terwijl zij van a naar b fietsen, kan de klant lekker door met zijn werk. Dat scheelt zeker een half uur.

Alternatieven voor de last mile

1. Bezorgrobot

Amazon experimenteert sinds 2019 in een aantal Amerikaanse staten met een autonome bezorgrobot. Deze heet Amazon Scout en komt iets boven de knie. De robot rijdt alleen overdag stapvoets over de trottoir van adres naar adres. Daar opent de laadklep en kan de klant zelf zijn pakketje eruit pakken. Scouts worden voorlopig nog begeleid door zogenaamde ambassadors. Dat gebeurt meestal op last van gemeenten omdat zij willen voorkomen dat de robots ongelukken veroorzaken

2. Pakkethond

Scarabee, dat is de naam van de pakkethond die werd ontworpen door studenten van de TU Delft. Het is een bestuurbaar wagentje dat een pakket van maximaal 10 kilo over verschillende hindernissen kan vervoeren. Het onderstel is volledig dynamisch waardoor het pakketje altijd stabiel blijft liggen. Overigens is de pakkethond niet zo aaibaar als een echte hond. De enige overeenkomst is dat hij op commando taken uitvoert. Het kwispelen moet je er zelf bij denken.

3. Pick-up point

Je pakketje wordt afgeleverd bij een pick-up point waar je het zelf kan ophalen. Vaak kun je zelf bepalen op welk tijdstip je langs wilt komen. Pick-up points zijn in de regel gemakkelijk bereikbaar. Je vindt ze meestal buiten de stadsring en in de buurt van op- en afritten van de snelweg.

4. Cargo drone

Cargo drones worden in het buitenland al gebruikt in afgelegen gebieden. In nederland loopt een experiment waarbij medicijnen per drone worden vervoerd naar Schiermonnikoog. Een drone lijkt een voor de hand liggende oplossing voor de last mile, maar er moet nog een heleboel gebeuren voor ze grootschalig kunnen worden ingezet. Zo moet de wet- en regelgeving worden aangepast. Ook moet er extra beveiliging komen omdat drones - net zoals elk apparaat dat verbonden is met internet - kunnen worden gehackt.

Deel dit artikel

Meer Duurzaamheid

Hutje van stro maakt glorieuze terugkeer

Waar de wolf na 150 jaar afwezigheid helemaal terug is in Nederland, geldt dit ook voor de discussie over bouwmaterialen. Kwamen de drie biggetjes in het beroemde sprookje nog tot de conclusie dat steen superieur was aan stro en hout, inmiddels ligt dat volledig anders. Houtbouw wordt steeds populairder en Eindhoven krijgt binnenkort de eerste wijk van huizen met strogevels. Woningcorporatie Trudo gelooft in biobased bouwen en is niet bang hiermee te experimenteren.

LEES MEER >

C2C-certificeringen verduurzamen de bouw

Cradle to Cradle is een term die steeds vaker valt in de bouwwereld. Vaak gevolgd door woorden als duurzaam en circulair, maar wat houdt dit concept nu eigenlijk in? Wie bepaalt er welke producten in aanmerking komen voor zo’n keurmerk en wat zegt zo’n C2C-certificaat nu eigenlijk? Hoog tijd om deze zaken eens onder de loep te nemen.

LEES MEER >

Circulair verkeersbord is ook een bijenhotel

In een wereld waar alles duurzamer moet, kunnen de verkeersborden niet achterblijven. Het bedrijf Climate Signs uit Eemnes gaat er prat op het meest duurzame ‘straatmeubilair’ van Nederland te hebben ontworpen. Dat zit hem in het materiaal, de sterk verminderde CO2-uitstoot en de mogelijkheid van hoogwaardig hergebruik. Bovendien kan de achterkant van deze verkeersborden ook nog als bijenhotel worden ingericht, wat de biodiversiteit stimuleert.

LEES MEER >

OPSIAL’s bijzonder duurzame werkschoen

De nieuwe werkschoen van OPSIAL is helemaal van deze tijd. De STEP’ACT OGT is voor een groot deel vervaardigd uit hergebruikte materialen en daardoor bijzonder duurzaam. Deze schoen van oud plastic en PU-schuim is de nieuwste blikvanger in de groene lijn van de expert in persoonlijke beschermingsmiddelen: OPSIAL Greener Together (OGT).

LEES MEER >

Biobased schrikhekken in gemeente Arnhem

De gemeente Arnhem heeft op verscheidene plaatsen nieuwe schrikhekken laten plaatsen. “Nou en?”, zul je misschien denken. Maar het gaat hier wel om heel bijzondere hekken. De schrikhekplanken afkomstig van BTN Traffic uit het Betuwse Elst zijn namelijk gemaakt van een mix van bermgras en plastic afval. Met deze volledig circulaire schrikhekken probeert de hoofdstad van Gelderland haar duurzame imago nog verder op te krikken.

LEES MEER >

Vernieuwers leren bij van eigen bouwproject

In het woongebied Meerhoven ten westen van Eindhoven wordt momenteel een klein stukje paradijs gebouwd. Ingeklemd tussen de stad en het vliegveld Eindhoven moeten twee groene pareltjes ontstaan met daarop de ultieme duurzame woningen. De wijken Zuiver Bosrijk en Bosvallei zijn bijna volledig uit hout opgetrokken. Niet alleen is houtbouw een stuk minder belastend voor de natuur dan steen en staal, ook de bewoners moeten in de toekomst de vruchten plukken van de natuurlijke eigenschappen van hout.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg