IXAS: Alles draait om samenwerking

Bouwen in een omgeving waarin 90.000 mensen wonen en werken, zo’n 3.000 vervoersbewegingen per uur voorkomen en daar zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving te veroorzaken. Dat is de opdracht voor de mensen die bij IXAS werken, het bouwconsortium van de A9 Gaasperdammerweg. “We spelen hier echt Champions League met elkaar”, zegt logistiek manager Peter van Melick van IXAS.

Het project behelst grof gezegd de verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de snelweg A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, de herinrichting van het knooppunt Holendrecht en de aanleg van een park op de drie kilometer lange landtunnel. Speciaal voor deze opdracht van Rijkswaterstaat hebben de bedrijven Heijmans, Ballast Nedam, Fluor en 3i infrastructure bouwconsortium IXAS opgericht. Samen met tal van ketenpartners voeren zij de werkzaamheden uit. In 2015 is een begin gemaakt en in 2021 moet het helemaal klaar en ingericht zijn. 

Project A9 is logistiek hoogstandje

Vijf tunnelbuizen

Om het snelwegverkeer tijdens de bouw van de tunnel door te kunnen laten rijden, heeft IXAS een slimme oplossing bedacht. Ze bouwen eerst de vloer van de middelste tunnelbuis met daar op de wisselbaan. “Hier rijdt tijdens de bouwperiode een deel van het snelwegverkeer. Het andere deel rijdt op tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de huidige A9. Begin mei is de wisselbaan opengesteld voor verkeer. Eind mei zijn de tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9 klaar. Daarna kunnen we zowel links als rechts twee tunnelbuizen gaan bouwen”, verklaart Sjaak Luijten, uitvoeringsleider tunnel, spoor en metro van IXAS. Weinig ruimte, veel mensen die in de directe omgeving wonen en werken en veel verkeer maken het project tot een ware logistieke uitdaging. Van Melick: “Alles staat of valt met een goede planning. Er is geen ruimte om materialen op de bouw op te slaan dus je moet heel zorgvuldig beleveren. Dat vraagt veel van onze leveranciers, zij moeten snappen waarmee we hier bezig zijn.” 

IXAS in cijfers:

10.000           I heipalen 
10.000 ton     I damwand 
47.000 ton     I wapening 
235.000 m³    I beton 
15.000 m²      I prefab liggers 
185.000 m³    I ontgraven veen 
550.000 m³    I ontgraven grond 
1.479.000 m³ I ontgraven zand 

Afhankelijk

Luijten vult aan: “Juist omdat je zo van elkaar afhankelijk bent, is het van essentieel belang dat alle schakels de context van het werk begrijpen. Dat betekent dat leveranciers moeten meedenken. Kijken waar zij toegevoegde waarde kunnen bieden, meer dan alleen het afleveren van hun goederen en producten.” DESTIL is een van de ketenpartners in het project. Van melick: “We hebben voor de bouw van de tunnels een logistiek centrum ingericht aan de zuidkant van de A9. Hier worden alle deelladingen opgevangen en vervolgens gaan de volle vrachtwagens richting de bouw. DESTIL begrijpt hoe je in zo’n traject meerwaarde kunt bieden. Dat blijkt wel uit het feit dat ze een eigen medewerker in het logistiek centrum hebben gestationeerd. DESTIL heeft hier dus tot eind 2017 een eigen vestiging. Zonder voorraad, maar wel iemand die direct kan schakelen voor ons. Dat werkt bijzonder snel en efficiënt.” 

“We spelen Champions League met elkaar”

Kramerijen

Binnen het project is DESTIL verantwoordelijk voor de zogeheten ‘kramerijen’. Van handschoenen tot bekers om uit te drinken en van spijkers en schroeven tot toiletpapier. Luijten: “De randvoorwaarden om het werk goed uit te kunnen voeren, zeg maar. Door ons op dit vlak te ontzorgen, creëert DESTIL echt meerwaarde binnen IXAS.” 

Deel dit artikel

Meer Project

DESTIL en Van Wijnen beginnen bouwblog

Je kunt tegenwoordig de tv niet aanzetten of er is ergens wel een real life-programma te zien van een of andere beroepsgroep. Naadloos leggen camera’s de werkzaamheden van luchthavenpersoneel, mijnwerkers, slopers of medewerkers van een pandjeshuis vast. En vanaf vandaag is er ook de mogelijkheid een groot bouwproject in ’s-Hertogenbosch te volgen. Leverancier DESTIL en bouwbedrijf Van Wijnen Rosmalen hebben bij Campus300 de handen ineen geslagen en gunnen geïnteresseerden een kijkje achter de bouwschermen. In een speciale blog op de website van DESTIL zullen de belangrijkste ontwikkelingen rond dit megaproject worden gedeeld.

LEES MEER >

Een rijksmonument in een nieuw jasje

Wat doe je met een 123 jaar oude kerk waar sinds 1985 geen mis meer is gehouden? Slopen kan niet, want het gebouw is een rijksmonument. En doordat de ontkerkelijking ook in Breda doorzet, is de oorspronkelijke functie ook geen optie. Voor veel gemeenten een herkenbaar hoofdpijndossier, maar gevallen als de Heilig Hartkerk in Breda zijn precies de specialiteit van De Bonth van Hulten. Onder de projectnaam Hemels Wonen heeft de aannemer in de oude kerk 20 gloednieuwe woningen ontwikkeld en gebouwd. Een monsterklus die gigantisch veel kennis, vernuft en vakmanschap heeft geëist.

LEES MEER >

Biobased schrikhekken in gemeente Arnhem

De gemeente Arnhem heeft op verscheidene plaatsen nieuwe schrikhekken laten plaatsen. “Nou en?”, zul je misschien denken. Maar het gaat hier wel om heel bijzondere hekken. De schrikhekplanken afkomstig van BTN Traffic uit het Betuwse Elst zijn namelijk gemaakt van een mix van bermgras en plastic afval. Met deze volledig circulaire schrikhekken probeert de hoofdstad van Gelderland haar duurzame imago nog verder op te krikken.

LEES MEER >

Vernieuwers leren bij van eigen bouwproject

In het woongebied Meerhoven ten westen van Eindhoven wordt momenteel een klein stukje paradijs gebouwd. Ingeklemd tussen de stad en het vliegveld Eindhoven moeten twee groene pareltjes ontstaan met daarop de ultieme duurzame woningen. De wijken Zuiver Bosrijk en Bosvallei zijn bijna volledig uit hout opgetrokken. Niet alleen is houtbouw een stuk minder belastend voor de natuur dan steen en staal, ook de bewoners moeten in de toekomst de vruchten plukken van de natuurlijke eigenschappen van hout.

LEES MEER >

Toegangscontrole op maat bij Leeuwerik

De hoofdvestiging van Leeuwerik Plaat, importeur en groothandel van plaatmateriaal, aan de Achtseweg Noord in Eindhoven werd onlangs voorzien van nieuwe toegangscontrole. Een opdracht waarin de specialisten van Wiek de Laat hun kennis en ervaring op het gebied van toegangscontrole, deurautomatisering en bouwkundige aanpassingen konden combineren. “Erg prettig, want hierdoor hebben wij met één partner te maken die het hele project oppakt”, zegt John de Laat, die naast naamgenoot van de toegangstechniekspecialist ook operationeel directeur van Leeuwerik Plaat is.

LEES MEER >

Van Wijnen trots op eigen afdekvlies

In opdracht van DESTIL heeft Primaverde, specialist in afdekmaterialen, bijzondere afdekvliezen ontwikkeld waar de bedrijfsnaam van de klant op prijkt. De zuidelijke takken van bouwgigant Van Wijnen hebben de eerste rollen inmiddels ontvangen. En die vallen in de smaak. Vanwege de kwaliteit, maar ook omdat Van Wijnen op de bouwplaats net weer wat zichtbaarder is.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg