Het project behelst grof gezegd de verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de snelweg A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, de herinrichting van het knooppunt Holendrecht en de aanleg van een park op de drie kilometer lange landtunnel. Speciaal voor deze opdracht van Rijkswaterstaat hebben de bedrijven Heijmans, Ballast Nedam, Fluor en 3i infrastructure bouwconsortium IXAS opgericht. Samen met tal van ketenpartners voeren zij de werkzaamheden uit. In 2015 is een begin gemaakt en in 2021 moet het helemaal klaar en ingericht zijn.
Project A9 is logistiek hoogstandje
Vijf tunnelbuizen
Om het snelwegverkeer tijdens de bouw van de tunnel door te kunnen laten rijden, heeft IXAS een slimme oplossing bedacht. Ze bouwen eerst de vloer van de middelste tunnelbuis met daar op de wisselbaan. “Hier rijdt tijdens de bouwperiode een deel van het snelwegverkeer. Het andere deel rijdt op tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de huidige A9. Begin mei is de wisselbaan opengesteld voor verkeer. Eind mei zijn de tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9 klaar. Daarna kunnen we zowel links als rechts twee tunnelbuizen gaan bouwen”, verklaart Sjaak Luijten, uitvoeringsleider tunnel, spoor en metro van IXAS. Weinig ruimte, veel mensen die in de directe omgeving wonen en werken en veel verkeer maken het project tot een ware logistieke uitdaging. Van Melick: “Alles staat of valt met een goede planning. Er is geen ruimte om materialen op de bouw op te slaan dus je moet heel zorgvuldig beleveren. Dat vraagt veel van onze leveranciers, zij moeten snappen waarmee we hier bezig zijn.”
IXAS in cijfers:
10.000 I heipalen
10.000 ton I damwand
47.000 ton I wapening
235.000 m³ I beton
15.000 m² I prefab liggers
185.000 m³ I ontgraven veen
550.000 m³ I ontgraven grond
1.479.000 m³ I ontgraven zand
Afhankelijk
Luijten vult aan: “Juist omdat je zo van elkaar afhankelijk bent, is het van essentieel belang dat alle schakels de context van het werk begrijpen. Dat betekent dat leveranciers moeten meedenken. Kijken waar zij toegevoegde waarde kunnen bieden, meer dan alleen het afleveren van hun goederen en producten.” DESTIL is een van de ketenpartners in het project. Van melick: “We hebben voor de bouw van de tunnels een logistiek centrum ingericht aan de zuidkant van de A9. Hier worden alle deelladingen opgevangen en vervolgens gaan de volle vrachtwagens richting de bouw. DESTIL begrijpt hoe je in zo’n traject meerwaarde kunt bieden. Dat blijkt wel uit het feit dat ze een eigen medewerker in het logistiek centrum hebben gestationeerd. DESTIL heeft hier dus tot eind 2017 een eigen vestiging. Zonder voorraad, maar wel iemand die direct kan schakelen voor ons. Dat werkt bijzonder snel en efficiënt.”
“We spelen Champions League met elkaar”
Kramerijen
Binnen het project is DESTIL verantwoordelijk voor de zogeheten ‘kramerijen’. Van handschoenen tot bekers om uit te drinken en van spijkers en schroeven tot toiletpapier. Luijten: “De randvoorwaarden om het werk goed uit te kunnen voeren, zeg maar. Door ons op dit vlak te ontzorgen, creëert DESTIL echt meerwaarde binnen IXAS.”