Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

IXAS: Alles draait om samenwerking

Bouwen in een omgeving waarin 90.000 mensen wonen en werken, zo’n 3.000 vervoersbewegingen per uur voorkomen en daar zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving te veroorzaken. Dat is de opdracht voor de mensen die bij IXAS werken, het bouwconsortium van de A9 Gaasperdammerweg. “We spelen hier echt Champions League met elkaar”, zegt logistiek manager Peter van Melick van IXAS.

Het project behelst grof gezegd de verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de snelweg A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, de herinrichting van het knooppunt Holendrecht en de aanleg van een park op de drie kilometer lange landtunnel. Speciaal voor deze opdracht van Rijkswaterstaat hebben de bedrijven Heijmans, Ballast Nedam, Fluor en 3i infrastructure bouwconsortium IXAS opgericht. Samen met tal van ketenpartners voeren zij de werkzaamheden uit. In 2015 is een begin gemaakt en in 2021 moet het helemaal klaar en ingericht zijn. 

Project A9 is logistiek hoogstandje

Vijf tunnelbuizen

Om het snelwegverkeer tijdens de bouw van de tunnel door te kunnen laten rijden, heeft IXAS een slimme oplossing bedacht. Ze bouwen eerst de vloer van de middelste tunnelbuis met daar op de wisselbaan. “Hier rijdt tijdens de bouwperiode een deel van het snelwegverkeer. Het andere deel rijdt op tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de huidige A9. Begin mei is de wisselbaan opengesteld voor verkeer. Eind mei zijn de tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9 klaar. Daarna kunnen we zowel links als rechts twee tunnelbuizen gaan bouwen”, verklaart Sjaak Luijten, uitvoeringsleider tunnel, spoor en metro van IXAS. Weinig ruimte, veel mensen die in de directe omgeving wonen en werken en veel verkeer maken het project tot een ware logistieke uitdaging. Van Melick: “Alles staat of valt met een goede planning. Er is geen ruimte om materialen op de bouw op te slaan dus je moet heel zorgvuldig beleveren. Dat vraagt veel van onze leveranciers, zij moeten snappen waarmee we hier bezig zijn.” 

IXAS in cijfers:

10.000           I heipalen 
10.000 ton     I damwand 
47.000 ton     I wapening 
235.000 m³    I beton 
15.000 m²      I prefab liggers 
185.000 m³    I ontgraven veen 
550.000 m³    I ontgraven grond 
1.479.000 m³ I ontgraven zand 

Afhankelijk

Luijten vult aan: “Juist omdat je zo van elkaar afhankelijk bent, is het van essentieel belang dat alle schakels de context van het werk begrijpen. Dat betekent dat leveranciers moeten meedenken. Kijken waar zij toegevoegde waarde kunnen bieden, meer dan alleen het afleveren van hun goederen en producten.” DESTIL is een van de ketenpartners in het project. Van melick: “We hebben voor de bouw van de tunnels een logistiek centrum ingericht aan de zuidkant van de A9. Hier worden alle deelladingen opgevangen en vervolgens gaan de volle vrachtwagens richting de bouw. DESTIL begrijpt hoe je in zo’n traject meerwaarde kunt bieden. Dat blijkt wel uit het feit dat ze een eigen medewerker in het logistiek centrum hebben gestationeerd. DESTIL heeft hier dus tot eind 2017 een eigen vestiging. Zonder voorraad, maar wel iemand die direct kan schakelen voor ons. Dat werkt bijzonder snel en efficiënt.” 

“We spelen Champions League met elkaar”

Kramerijen

Binnen het project is DESTIL verantwoordelijk voor de zogeheten ‘kramerijen’. Van handschoenen tot bekers om uit te drinken en van spijkers en schroeven tot toiletpapier. Luijten: “De randvoorwaarden om het werk goed uit te kunnen voeren, zeg maar. Door ons op dit vlak te ontzorgen, creëert DESTIL echt meerwaarde binnen IXAS.” 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer Project

Terrazzo Den Bosch

Ankerplan voor Terrazzo het complex

Aan de westkant van het Centraal Station in Den Bosch verrijst in de levendige wijk Paleiskwartier het nieuwbouwcomplex Terrazzo. Met, naast een statige woontoren, twee geschakelde appartementencomplexen met opvallende terraswoningen. “Een mooi en heel divers project met zowel prefab als traditioneel werk. Eigenlijk zit er van alles wel wat in”, zegt Jurgen van Gils, hoofduitvoerder bij Van de Ven Bouw en Ontwikkeling uit Tilburg, onderdeel van VolkerWessels.

LEES MEER >
Amarant

Nieuw elektronisch sluitsysteem voor Amarant

Na een geslaagde pilot op twee complexen start de Brabantse zorgorganisatie Amarant met het vervangen van het elektronisch sluitsysteem van 40 van de circa 450 complexen die het in gebruik heeft. Een project waarbij Amarant wordt geholpen door de adviseurs van R-ffect Project- & Vastgoedmanagement en waarin duurzaam vastgoedbeheer centraal staat. Beveiligings-specialist Wiek de Laat tekent voor het leveren en installeren van de nieuwe tags, zenders en controllers van het sluitsysteem.

LEES MEER >

Veiligheid in schoolzones, hoe doe je dat?

Niet iedereen is zich altijd bewust van hun (onveilige) verkeersgedrag wat ook rondom scholen nog vaak plaatsvindt. Sterker nog, elk jaar gebeuren er zeker na de zomervakantie opvallend meer verkeersongevallen onder fietsende scholieren en belandt er volgens Veilig Verkeer Nederland bijna een complete schoolklas op de eerste hulp. De kinderen valt het niet kwalijk te nemen. Zij zijn onervaren en bovendien snel afgeleid. Daarom moeten we er álles aan doen om samen schoolomgevingen zo veilig mogelijk te maken. En daar draagt BTN – HvO zijn steentje aan bij!

LEES MEER >

SUPER LOCAL

Op een houten bank voor het expositiegebouw dat speciaal voor het project op een verhoging is neergezet, neemt Schoffelen alle tijd om te vertellen over het werk en de plannen. Op enkele honderden meters afstand is een medewerker van Dusseldorp Infra Sloop -en milieutechniek in zijn kraan druk met het vergruizen van gewapend beton. De machinist scheidt vervolgens het ijzer en beton.

LEES MEER >

Geen ‘gedoe’ met sleutelbeheer

Net buiten de bebouwde kom van het Brabantse Nistelrode verrijzen 144 tijdelijke logiesunits, die plaats gaan bieden aan 288 arbeidsmigranten die voor uitzendorganisatie E&A werken. Boxtom tekent voor de bouw van zes logiesgebouwen, van 24 eenheden per stuk, met ieder een boven- en een beneden-unit, die door Wiek de Laat Prolians worden voorzien van elektronisch en digitaal hang- en sluitwerk. “Een mooi project waarin we samen de wensen van de opdrachtgever goed kunnen invullen”, zegt Coen van Geijn, Projectmanager bij Boxtom.

LEES MEER >

BREEAM in hartje Tilburg

Terwijl de buitenschil van Plan-T amper dicht zit en binnen de installatie en afwerking nog maanden gaan duren, wordt op het terrein ernaast al volop gegraven voor appartementengebouw De Brabander. Het toont het voortvarende tempo waarin in Tilburg Spoorzone 013 wordt ontwikkeld. Een gebied waarin wonen, werken en verblijven samenkomen.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg