Voor die rol als ketenregisseur moet je als leverancier wel over de juiste informatie en middelen beschikken, weet Veldhuizen: “Wij hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in meerdere ICT-systemen, waaronder een warehousemanagementsysteem en voorraadoptimalisatie-software. De informatie die we met die software kunnen genereren, is heel belangrijk en daarvan profiteren we nu enorm.”
Binnen een dag leeg
Werkte Hoenderdaal voor de pandemie met een gemiddelde voorraad van vier tot vijf maanden, inmiddels is die situatie heel anders. “Iedere container die nu binnenkomt, is zeven tot negen maanden geleden al door ons besteld en sommige producten zijn na binnenkomst bij ons in het magazijn dezelfde dag weer weg door de backorders die erop uitstaan.”
De levertijden in het Verre Oosten liepen in 2020 snel op door een mix aan omstandigheden. “De hoofdzaak was natuurlijk de pandemie, maar ondertussen kregen we ook te maken met een vastgelopen containerschip in het Suezkanaal, een handelsoorlog tussen China en Amerika, een toename van de wereldwijde vraag in schroeven en een Europese antidumpingmaatregel voor China. De situatie leidde tot vertragingen in supply chain en maakte goede communicatie over de verwachtingen heel belangrijk. Zo kunnen onze klanten de verwerkers van onze producten goed informeren of alternatieven bieden.”
“We willen eerlijke verwachtingen wekken naar onze klanten.”
Bart Veldhuizen, directeur Hoenderdaal Fasteners
Minder capaciteit
Tijdens de eerste lockdown in 2020 gingen de vijftien verschillende sociale werkplaatsen waarmee Hoenderdaal Fasteners werkt voor enkele weken helemaal dicht. “Dit leidde tot een groot tekort aan inpakcapaciteit en ‘uitdagingen’ in onze ‘verpakte voorraad’. Voor het inpakken van onze bevestigingsmaterialen gebruiken we soms bulkvoorraden, die we bij sociale werkplaatsen inpakken. We pakken hiermee zo’n 100.000 doosjes per week in, gewoon in Nederland”, zegt Veldhuizen. “We hebben dit opgevangen door intern een eigen werkplaats op te starten met horecapersoneel dat niet kon werken.”
Tekorten in productie
Na deze eerste perikelen in Nederland kreeg Hoenderdaal Fasteners vanaf het tweede deel van 2020 te maken met vertragingen en tekorten aan de productiekant in Azië. “Dit is ook nu nog merkbaar en als klap op de vuurpijl ging Vietnam van september tot en met november vorig jaar volledig in lockdown. We kopen onze schroeven in bij verschillende strategische productiepartners in het Verre Oosten en daarmee werken we intensief samen. Wij doen de productontwikkeling en zij hebben de kennis van metaalbewerking voor maken van de schroeven. Onze trouw aan onze productiepartners heeft zich zeker uitbetaald tijdens de pandemie. Zo hebben we onze uitlevergraad nog best aardig overeind weten te houden en zijn er bijvoorbeeld bij ons A-merk Dynaplus geen grote gaten in de beschikbaarheid gevallen.”
Deliveryperformance
Hoenderdaal zag de uitlevergraad voor sommige productgroepen soms zakken tot onder de 80 procent. “Ons streven is 96 procent of hoger, maar dat hebben we de afgelopen twee jaar niet kunnen waarmaken”, aldus Veldhuizen.
Belemmerende factor daarin was niet alleen de productiecapaciteit, maar ook het transport speelde een grote rol. “Transport werd steeds meer een probleem. Lockdowns in Chinese havens, lege containers op de verkeerde plek en vier containers op een vrachtschip dat vastlag in het Suezkanaal en tientallen in de file daarachter. Veel vertraging dus en daardoor gaat je leverprestatie hard achteruit.”
Prijzen onder druk
Het transport had niet alleen effect op de levertijden, ook de prijzen kwamen vanaf begin 2021 fors onder druk. Veldhuizen: “Voor een 20ft container die eerst 1.500 dollar kostte, betaalden we uiteindelijk tot wel 10.000 dollar. Nu verschilt de prijs-impact per product enorm of je die container vol hebt liggen met ‘dure’ schroeven of met ‘goedkope’ draadeinden. Het is dus heel gedifferentieerd, maar gevolgen voor de prijzen heeft het binnen alle productcategorieën gehad.”
Hoenderdaal voerde in 2021 drie keer een prijsverhoging door. Nodig vanwege de stijgende transportkosten, maar ook de grondstofprijzen, verpakkingskosten en personeelskosten stegen. “Met name in Taiwan is er veel concurrentie op de arbeidsmarkt van de chip-makers in de elektronica-industrie. Vanwege de maatregelen zijn gastarbeiders uit Maleisië en de Filipijnen niet welkom en door de run op fabrieksarbeiders zijn de lonen snel gestegen. Maar ook andere factoren, waaronder de beperkte beschikbaarheid van karton, waren van invloed op de prijsontwikkeling.”
Antidumpingheffing
Als gevolg van de in februari dit jaar definitief afgekondigde antidumpingheffing op stalen schroeven, ringen, bouten en slotbouten uit China, stegen de prijzen van deze producten uit China, maar ook uit omliggende landen, hard. Die importheffing is flink; in de praktijk gaat het om 39,6 procent (lage categorie) en 89,8 procent (hoge categorie) wat per 18 februari jl. op containers uit China met stalen fasteners wordt geheven door de Europese Unie.
“De juridische procedure van deze maatregel liep al vanaf eind 2020, dus dat zorgde al eerder voor verschuivingen en prijsdruk. Maar nu de importheffingen definitief zijn komt dit er nog eens extra bovenop. Het betekent in de praktijk dat een verzinkte slotbout in twee jaar tijd bijna in kostprijs verdubbeld is. Dat zijn verhogingen die je bijna niet meer kunt uitleggen in de handel.”
Zelf sturen
Hoe de komende maanden eruit gaan zien, weet Veldhuizen niet zeker. “We kunnen goed sturen op de bestellingen die we al geplaatst hebben, en hebben door de oplopende levertijden al zoveel in bestelling staan dat we al vrij ver vooruit kunnen kijken en plannen. In de praktijk blijven we echter afhankelijk van de gebeurtenissen op de markt. De productie en het transport hebben we niet zelf in de hand, en ook aan de verkoopkant is het natuurlijk altijd de vraag hoeveel er van onze producten verkocht wordt.”