Om het sleutelbeheer op de vakantieparken van Center Parcs te vereenvoudigen, voorziet de organisatie de bungalows van een online sluitoplossing. “Daarvoor hebben we eerder een tender in de markt gezet om te bepalen welk online slot we hiervoor willen gebruiken”, zegt Ronald Snoek, Construction Manager Center Parcs. De uiteindelijk keuze viel op een slot van Salto.
Vervolgens is een partner gezocht die de nieuwe online sloten en het bijbehorende deurbeslag plaatst. Daarbij is eerst met meerdere partijen op verschillende parken proefgedraaid. “Zo hebben we met Wiek de Laat ons park in Zandvoort getransformeerd en later ook Het Heijderbos”, zegt Snoek.
Salto XS4
Soepele omzetting naar online sluitplan
De goede ervaringen met Wiek de Laat in deze fase zijn aanleiding voor Center Parcs om concrete afspraken te maken over de aanpak van meer bungalowparken. “Voor De Kempervennen hebben we heldere afspraken gemaakt. Wat zijn onze verwachtingen en hoe gaan we de operatie gezamenlijk inregelen”, legt Willems uit.
Belangrijke voorwaarde die Center Parcs stelt, is dat de parken tijdens de werkzaamheden gewoon operationeel blijven. “Dat maken het wel uitdagende projecten”, stelt Snoek. “We kunnen een park niet zomaar een paar weken sluiten, we willen met zo min mogelijk uitval van bungalows het werk gedaan krijgen.”, zegt Ronald.
''Goede communicatie en een dagelijkse planning spelen ook daarvoor een belangrijke rol.''
Ronald Snoek, Construction Manager Center Parcs
Communicatie sleutel tot snelle oplevering
Volgens Willems betekent die tijdsdruk dat er niet alleen snel gewerkt moet worden, maar dat ook een dagelijkse planning onmisbaar is. “Daarover had ik iedere ochtend even kort contact met voorman Maurice van Wiek de Laat. Belangrijk en prettig omdat we daardoor snel konden schakelen als dat nodig was.”, zegt Willems.
Zo blijkt bijvoorbeeld al na de eerste week dat er nog wel wat ruimte in de planning zit. Frank Willems: “We hebben toen besloten om die planning op te plussen waardoor we uiteindelijk ruim twee dagen sneller konden werken. Dan kun je alleen maar doen als je elkaar dagelijks goed op de hoogte houdt van de vorderingen, ook als er zaken niet volgens plan verlopen.” Ronald Snoek vult aan dat communicatie de sleutel tot de snelle en goede oplevering van De Kempervennen was.
Sloten binnen deadline gemonteerd
Om de monteurs van Wiek de Laat de online sloten in een optimale flow te laten plaatsen, werden groepjes van naast elkaar gelegen bungalows twee dagen uit de verhuur gehaald. “Op een park van 150 hectare is het voor de snelheid belangrijk dat de monteurs niet steeds van de ene kant naar de andere kant moeten rijden voor de volgende bungalow. Daarom hadden we dagelijks ongeveer 45 bungalows uit de verhuur gepland, zodat de sloten binnen die deadline gemonteerd konden worden.”
Goede communicatie en een dagelijkse planning spelen ook daarvoor een belangrijke rol. Ronald Snoek: “Als een bungalow na twee dagen nog niet klaar is, maar wij hebben hem vanaf die derde dag wel weer verhuurd, hebben we een probleem. Andersom kunnen we bungalows sneller weer verhuren als we inlopen op de planning. Vandaar het grote belang van ons dagelijkse contact over de vorderingen.”
“Daarover had ik iedere ochtend even kort contact met voorman Maurice van Wiek de Laat. Belangrijk en prettig omdat we daardoor snel konden schakelen als dat nodig was.”
Frank Willems, Technical Manager van Center parcs De Kempervennen
Levering van sloten zorgt voor uitdaging
Hoewel de werkzaamheden sneller dan aanvankelijk gepland uitgevoerd werden, zorgde de vertraagde levering van de sloten wel voor uitdagingen. “Niet alle inzetsloten waren op tijd, maar doordat Wiek de Laat deze uit eigen voorraad kon leveren, werd dit geen probleem in de uitvoering”, aldus Snoek.
Door de vertraagde levering moeten de monteurs van Wiel de Laat ook meer werkzaamheden uitvoeren dan het plan was. Willems: “Wij zouden zelf alle sloten voorprogrammeren en de accu’s plaatsen, maar daarvoor ontbrak de tijd. Dit is door de mensen van Wiek de Laat gedaan. Ondanks dit meerwerk hebben we het hele park binnen de gestelde tijd naar tevredenheid afgerond.”
Ook andere parken naar online sloten
Door middel van PDCA (Plan, Do, Check, Act, red.) hebben de monteurs van Wiek de Laat laten zien dat een zorgvuldige planning en uitvoering van het werk, gekoppeld aan een dagelijkse controle en – indien nodig – adequate bijsturing leidt tot goede resultaten. Willems: “Het is voor ons aanleiding om het plan zoals we dat op De Kempervennen hebben toegepast, als blauwdruk te gebruiken voor de andere bungalowparken, te beginnen bij de 650 bungalows op ons park Het Meerdal.”, zegt Frank Snoek.