“Geen gast heeft hinder ondervonden”

In nog geen zes weken tijd hebben monteurs van Wiek de Laat alle 743 bungalows van Center Parcs De Kempervennen voorzien van online sloten. Het park was gedurende deze werkzaamheden gewoon operationeel. Om overlast voor gasten tot een minimum te beperken, waren snelheid, een dagelijkse planning en goede onderlinge communicatie essentieel. “Uiteindelijk heeft geen gast hinder ondervonden van de werkzaamheden en konden we de planning al na een week opplussen”, zo kijkt Frank Willems, Technical Manager van Center Parcs De Kempervennen, terug op het project.

Om het sleutelbeheer op de vakantieparken van Center Parcs te vereenvoudigen, voorziet de organisatie de bungalows van een online sluitoplossing. “Daarvoor hebben we eerder een tender in de markt gezet om te bepalen welk online slot we hiervoor willen gebruiken”, zegt Ronald Snoek, Construction Manager Center Parcs. De uiteindelijk keuze viel op een slot van Salto. 

Vervolgens is een partner gezocht die de nieuwe online sloten en het bijbehorende deurbeslag plaatst. Daarbij is eerst met meerdere partijen op verschillende parken proefgedraaid. “Zo hebben we met Wiek de Laat ons park in Zandvoort getransformeerd en later ook Het Heijderbos”, zegt Snoek. 

Salto XS4

Electronische beslagen zijn verkrijgbaar in tal van modellen. Elk aantrekkelijk en verfijnd model voorziet het gebouw van krachtige en intelligente technologie. De beslagen passen op bestaande standaarddeuren. Je kunt bestaande situaties dus snel en eenvoudig moderniseren zonder de deur te hoeven vervangen of gaten te boren. Lees hier meer over de Salto one serie.

Soepele omzetting naar online sluitplan 

De goede ervaringen met Wiek de Laat in deze fase zijn aanleiding voor Center Parcs om concrete afspraken te maken over de aanpak van meer bungalowparken. “Voor De Kempervennen hebben we heldere afspraken gemaakt. Wat zijn onze verwachtingen en hoe gaan we de operatie gezamenlijk inregelen”, legt Willems uit. 

Belangrijke voorwaarde die Center Parcs stelt, is dat de parken tijdens de werkzaamheden gewoon operationeel blijven. “Dat maken het wel uitdagende projecten”, stelt Snoek. “We kunnen een park niet zomaar een paar weken sluiten, we willen met zo min mogelijk uitval van bungalows het werk gedaan krijgen.”, zegt Ronald. 

''Goede communicatie en een dagelijkse planning spelen ook daarvoor een belangrijke rol.''

Communicatie sleutel tot snelle oplevering 

Volgens Willems betekent die tijdsdruk dat er niet alleen snel gewerkt moet worden, maar dat ook een dagelijkse planning onmisbaar is. “Daarover had ik iedere ochtend even kort contact met voorman Maurice van Wiek de Laat. Belangrijk en prettig omdat we daardoor snel konden schakelen als dat nodig was.”, zegt Willems. 

Zo blijkt bijvoorbeeld al na de eerste week dat er nog wel wat ruimte in de planning zit. Frank Willems: “We hebben toen besloten om die planning op te plussen waardoor we uiteindelijk ruim twee dagen sneller konden werken. Dan kun je alleen maar doen als je elkaar dagelijks goed op de hoogte houdt van de vorderingen, ook als er zaken niet volgens plan verlopen.” Ronald Snoek vult aan dat communicatie de sleutel tot de snelle en goede oplevering van De Kempervennen was. 

Sloten binnen deadline gemonteerd 

Om de monteurs van Wiek de Laat de online sloten in een optimale flow te laten plaatsen, werden groepjes van naast elkaar gelegen bungalows twee dagen uit de verhuur gehaald. “Op een park van 150 hectare is het voor de snelheid belangrijk dat de monteurs niet steeds van de ene kant naar de andere kant moeten rijden voor de volgende bungalow. Daarom hadden we dagelijks ongeveer 45 bungalows uit de verhuur gepland, zodat de sloten binnen die deadline gemonteerd konden worden.” 

Goede communicatie en een dagelijkse planning spelen ook daarvoor een belangrijke rol. Ronald Snoek: “Als een bungalow na twee dagen nog niet klaar is, maar wij hebben hem vanaf die derde dag wel weer verhuurd, hebben we een probleem. Andersom kunnen we bungalows sneller weer verhuren als we inlopen op de planning. Vandaar het grote belang van ons dagelijkse contact over de vorderingen.” 

 

“Daarover had ik iedere ochtend even kort contact met voorman Maurice van Wiek de Laat. Belangrijk en prettig omdat we daardoor snel konden schakelen als dat nodig was.”

Levering van sloten zorgt voor uitdaging 

Hoewel de werkzaamheden sneller dan aanvankelijk gepland uitgevoerd werden, zorgde de vertraagde levering van de sloten wel voor uitdagingen. “Niet alle inzetsloten waren op tijd, maar doordat Wiek de Laat deze uit eigen voorraad kon leveren, werd dit geen probleem in de uitvoering”, aldus Snoek. 

Door de vertraagde levering moeten de monteurs van Wiel de Laat ook meer werkzaamheden uitvoeren dan het plan was. Willems: “Wij zouden zelf alle sloten voorprogrammeren en de accu’s plaatsen, maar daarvoor ontbrak de tijd. Dit is door de mensen van Wiek de Laat gedaan. Ondanks dit meerwerk hebben we het hele park binnen de gestelde tijd naar tevredenheid afgerond.”

Ook andere parken naar online sloten 

Door middel van PDCA (Plan, Do, Check, Act, red.) hebben de monteurs van Wiek de Laat laten zien dat een zorgvuldige planning en uitvoering van het werk, gekoppeld aan een dagelijkse controle en – indien nodig – adequate bijsturing leidt tot goede resultaten. Willems: “Het is voor ons aanleiding om het plan zoals we dat op De Kempervennen hebben toegepast, als blauwdruk te gebruiken voor de andere bungalowparken, te beginnen bij de 650 bungalows op ons park Het Meerdal.”, zegt Frank Snoek.  

Dit project werd mogelijk gemaakt door:

Deel dit artikel

Meer Project

DESTIL en Van Wijnen beginnen bouwblog

Je kunt tegenwoordig de tv niet aanzetten of er is ergens wel een real life-programma te zien van een of andere beroepsgroep. Naadloos leggen camera’s de werkzaamheden van luchthavenpersoneel, mijnwerkers, slopers of medewerkers van een pandjeshuis vast. En vanaf vandaag is er ook de mogelijkheid een groot bouwproject in ’s-Hertogenbosch te volgen. Leverancier DESTIL en bouwbedrijf Van Wijnen Rosmalen hebben bij Campus300 de handen ineen geslagen en gunnen geïnteresseerden een kijkje achter de bouwschermen. In een speciale blog op de website van DESTIL zullen de belangrijkste ontwikkelingen rond dit megaproject worden gedeeld.

LEES MEER >

Een rijksmonument in een nieuw jasje

Wat doe je met een 123 jaar oude kerk waar sinds 1985 geen mis meer is gehouden? Slopen kan niet, want het gebouw is een rijksmonument. En doordat de ontkerkelijking ook in Breda doorzet, is de oorspronkelijke functie ook geen optie. Voor veel gemeenten een herkenbaar hoofdpijndossier, maar gevallen als de Heilig Hartkerk in Breda zijn precies de specialiteit van De Bonth van Hulten. Onder de projectnaam Hemels Wonen heeft de aannemer in de oude kerk 20 gloednieuwe woningen ontwikkeld en gebouwd. Een monsterklus die gigantisch veel kennis, vernuft en vakmanschap heeft geëist.

LEES MEER >

Biobased schrikhekken in gemeente Arnhem

De gemeente Arnhem heeft op verscheidene plaatsen nieuwe schrikhekken laten plaatsen. “Nou en?”, zul je misschien denken. Maar het gaat hier wel om heel bijzondere hekken. De schrikhekplanken afkomstig van BTN Traffic uit het Betuwse Elst zijn namelijk gemaakt van een mix van bermgras en plastic afval. Met deze volledig circulaire schrikhekken probeert de hoofdstad van Gelderland haar duurzame imago nog verder op te krikken.

LEES MEER >

Vernieuwers leren bij van eigen bouwproject

In het woongebied Meerhoven ten westen van Eindhoven wordt momenteel een klein stukje paradijs gebouwd. Ingeklemd tussen de stad en het vliegveld Eindhoven moeten twee groene pareltjes ontstaan met daarop de ultieme duurzame woningen. De wijken Zuiver Bosrijk en Bosvallei zijn bijna volledig uit hout opgetrokken. Niet alleen is houtbouw een stuk minder belastend voor de natuur dan steen en staal, ook de bewoners moeten in de toekomst de vruchten plukken van de natuurlijke eigenschappen van hout.

LEES MEER >

Van Wijnen trots op eigen afdekvlies

In opdracht van DESTIL heeft Primaverde, specialist in afdekmaterialen, bijzondere afdekvliezen ontwikkeld waar de bedrijfsnaam van de klant op prijkt. De zuidelijke takken van bouwgigant Van Wijnen hebben de eerste rollen inmiddels ontvangen. En die vallen in de smaak. Vanwege de kwaliteit, maar ook omdat Van Wijnen op de bouwplaats net weer wat zichtbaarder is.

LEES MEER >

Verspilling bestrijden met eigen webshop

Het bestellen van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) is nog wel eens een ondergeschoven kindje op de bouwplaats. Treurige voorbeelden genoeg; van ongemakkelijke passessies in de keet tot haastig en verkeerd doorgegeven maten. Hoe anders is dat bij het Eindhovense bouwbedrijf Hurks, waar het personeel 24/7 zelf kan bestellen via een speciaal voor hen ontworpen webshop. Het gevolg: minder verspilling, minder foute bestellingen en minder ergernis. De ontzorging is compleet en dat bevalt uitstekend.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg