Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

DOM Nederland

Afschalen in de voorraad om zo de verwachte terugval in de vraag naar cilindersloten op te vangen. Het was voor DOM Nederland in het voorjaar van 2020 een logische stap. “Door de voorraad met enkele procenten te verminderen, probeerden we het te managen, maar in mei werd al duidelijk dat de vraag juist omhoogging. Door daar snel op te anticiperen, zaten we redelijk al vlot weer op niveau”, zegt Sylvain Gfeller, general manager van DOM Nederland.

Cilindersloten-fabrikant DOM Nederland is voor de verwerking van messing deels afhankelijk van China. “We kregen iedere maand een container met voorraad geleverd, maar ineens ontvingen we een mail uit China met de mededeling dat de container wegens quarantaine drie weken later kwam. En die leveringen werden in de maanden daarna steeds onregelmatiger, waardoor het vooral eind 2020 en begin 2021 soms schrapen was om klanten toch nog te bedienen”, zegt Sylvain Gfeller, general manager van DOM Nederland. 

Containers in verkeerde havens 

Ook begin 2021 stokt de aanvoer vanuit China nog. Gfeller: “Los van Corona zaten we met het Chinees nieuwjaar waarbij het altijd de vraag is wie er wanneer weer terugkomen om te werken in de fabrieken. Daarbij werden ook de logistiek en transport een vertragende factor. Containers stonden in verkeerde havens en door die chaos liepen de levertijden verder op.” 

Orders splitsen 

Omstandigheden die goede en flexibele planning noodzakelijk maken. “We hebben vanaf het begin eerlijk gecommuniceerd naar onze klanten toe dat het langer duurt. Vervolgens is samen met klanten gekeken naar wat echt in brand staat en wat we wel kunnen leveren. Dat betekent dat we veel orders hebben gesplitst om prio’s voorrang te geven. Extra werk, administratie en transport, maar het was de enige manier om orders toch gedeeltelijk te leveren.” 

''Met extra voorraad en de actuele vooruitzichten ziet Gfeller de toekomst met vertrouwen tegemoet.''

Prijsverhoging 

Behalve de beschikbaarheid van grondstoffen en producten stond al snel ook de prijs onder druk. Gfeller: “Inmiddels betalen we bijna het negenvoudige om een container vanuit China naar Rotterdam te krijgen ten opzichte van voor de pandemie. Doordat ook de koper- en messingprijzen in korte tijd flink zijn gestegen, net als de energieprijzen in China, moesten we in 2021 de prijzen wel verhogen.” 

Nadat per 1 januari een ‘reguliere’ prijsverhoging was doorgevoerd, kwam DOM Nederland per 1 juli van dat jaar met een extra toeslag van zo’n twee procent. “Met daarbij de aankondiging dat we later dat jaar de prijsontwikkeling nogmaals heroverwegen. We zitten in een erg competitieve markt dus die slag om de arm wilden we houden. Bovendien wilden we geen verstoppertje spelen. Eerlijk zijn over de situatie, ook als het om prijzen gaat.” 

Hoogste in 25 jaar 

Hoewel een derde verhoging in 2021 niet nodig bleek, werden klanten van DOM Nederland in februari 2022 geconfronteerd met een prijsverhoging van 8,3 procent op een flink deel van het assortiment. “De laatste 25 jaar is de prijsverhoging niet zo hoog geweest”, zegt Gfeller, die verwacht dat toekomstige prijsstijgingen een meer regulier karakter hebben. 

Gfeller gelooft niet dat de prijzen de komende jaren weer op het niveau van voor de pandemie komen. “De kosten voor transport en logistiek gaan – zeker voorlopig – niet naar beneden. En de prijs van de grondstoffen blijft ook onder druk.” 

Extra voorraad 

Tekorten zoals DOM Nederland de afgelopen maanden heeft gekend, hoopt Gfeller niet meer mee te maken. “Dan heb ik liever te veel voorraad, al is dan wel de vraag waar ik die producten laat.” Inmiddels werkt de fabrikant met extra voorraad. “Dat betekent concreet dat we voor een maand extra aan voorraad hebben als buffer. Aan ons nu de uitdaging om ervoor te zorgen dat er een gezonde beweging in de voorraad blijft. ” 

Met extra voorraad en de actuele vooruitzichten ziet Gfeller de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Al steek ik mijn hand er niet voor in het vuur, want we blijven nog wel even met Corona te maken hebben. En als er een nieuwe variant opduikt hebben we weer een nieuwe werkelijkheid.” 

 

Prijs en beschikbaarheid nog steeds onder druk

TOOLZ magazine in gesprek met 6 fabrikanten over de achtergronden, de huidige situatie en hun toekomstverwachtingen. Benieuwd naar het verhaal van: Makita, Berdal, Hoenderdaal, Van Hoecke en Bolton Adhesives?

Verkrijgbaar bij:

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer Inspiratie

DOM Nederland

Afschalen in de voorraad om zo de verwachte terugval in de vraag naar cilindersloten op te vangen. Het was voor DOM Nederland in het voorjaar van 2020 een logische stap. “Door de voorraad met enkele procenten te verminderen, probeerden we het te managen, maar in mei werd al duidelijk dat de vraag juist omhoogging. Door daar snel op te anticiperen, zaten we redelijk al vlot weer op niveau”, zegt Sylvain Gfeller, general manager van DOM Nederland.

LEES MEER >

Van Hoecke

De onzekere marktsituatie na de uitbraak van Corona begin 2020 en het wegvallen van de vraag in diverse markten, was voor de Oostenrijkse fabrikant van meubelbeslag Blum aanleiding om de productie af te schalen. “Dit omdat anders de magazijnen te vol zouden lopen en er zelfs ruimtegebrek kon ontstaan. Alleen toen het minimumniveau bereikt was, steeg de wereldwijde vraag ineens explosief. Daar was, na hervatting van de productie, niet tegenaan te produceren”, zegt Arjan Glas, directeur van Van Hoecke Nederland. Van Hoecke, met de hoofdvestiging in Sint Niklaas, België, is de agent/importeur van Blum in de Benelux.

LEES MEER >

Faalkosten onnodig, maar onvermijdelijk

Faalkosten en de bouwsector. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verschillende onderzoeken die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd naar oorzaken en gevolgen komen overeen in hun conclusies: oplossingen zijn er wel, maar de handschoen wordt nog niet vol enthousiasme opgepakt. Dus blijven miljarden euro’s onnodig weglekken.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg