Cilindersloten-fabrikant DOM Nederland is voor de verwerking van messing deels afhankelijk van China. “We kregen iedere maand een container met voorraad geleverd, maar ineens ontvingen we een mail uit China met de mededeling dat de container wegens quarantaine drie weken later kwam. En die leveringen werden in de maanden daarna steeds onregelmatiger, waardoor het vooral eind 2020 en begin 2021 soms schrapen was om klanten toch nog te bedienen”, zegt Sylvain Gfeller, general manager van DOM Nederland.
Containers in verkeerde havens
Ook begin 2021 stokt de aanvoer vanuit China nog. Gfeller: “Los van Corona zaten we met het Chinees nieuwjaar waarbij het altijd de vraag is wie er wanneer weer terugkomen om te werken in de fabrieken. Daarbij werden ook de logistiek en transport een vertragende factor. Containers stonden in verkeerde havens en door die chaos liepen de levertijden verder op.”
Orders splitsen
Omstandigheden die goede en flexibele planning noodzakelijk maken. “We hebben vanaf het begin eerlijk gecommuniceerd naar onze klanten toe dat het langer duurt. Vervolgens is samen met klanten gekeken naar wat echt in brand staat en wat we wel kunnen leveren. Dat betekent dat we veel orders hebben gesplitst om prio’s voorrang te geven. Extra werk, administratie en transport, maar het was de enige manier om orders toch gedeeltelijk te leveren.”
''Met extra voorraad en de actuele vooruitzichten ziet Gfeller de toekomst met vertrouwen tegemoet.''
Prijsverhoging
Behalve de beschikbaarheid van grondstoffen en producten stond al snel ook de prijs onder druk. Gfeller: “Inmiddels betalen we bijna het negenvoudige om een container vanuit China naar Rotterdam te krijgen ten opzichte van voor de pandemie. Doordat ook de koper- en messingprijzen in korte tijd flink zijn gestegen, net als de energieprijzen in China, moesten we in 2021 de prijzen wel verhogen.”
Nadat per 1 januari een ‘reguliere’ prijsverhoging was doorgevoerd, kwam DOM Nederland per 1 juli van dat jaar met een extra toeslag van zo’n twee procent. “Met daarbij de aankondiging dat we later dat jaar de prijsontwikkeling nogmaals heroverwegen. We zitten in een erg competitieve markt dus die slag om de arm wilden we houden. Bovendien wilden we geen verstoppertje spelen. Eerlijk zijn over de situatie, ook als het om prijzen gaat.”
Hoogste in 25 jaar
Hoewel een derde verhoging in 2021 niet nodig bleek, werden klanten van DOM Nederland in februari 2022 geconfronteerd met een prijsverhoging van 8,3 procent op een flink deel van het assortiment. “De laatste 25 jaar is de prijsverhoging niet zo hoog geweest”, zegt Gfeller, die verwacht dat toekomstige prijsstijgingen een meer regulier karakter hebben.
Gfeller gelooft niet dat de prijzen de komende jaren weer op het niveau van voor de pandemie komen. “De kosten voor transport en logistiek gaan – zeker voorlopig – niet naar beneden. En de prijs van de grondstoffen blijft ook onder druk.”
Extra voorraad
Tekorten zoals DOM Nederland de afgelopen maanden heeft gekend, hoopt Gfeller niet meer mee te maken. “Dan heb ik liever te veel voorraad, al is dan wel de vraag waar ik die producten laat.” Inmiddels werkt de fabrikant met extra voorraad. “Dat betekent concreet dat we voor een maand extra aan voorraad hebben als buffer. Aan ons nu de uitdaging om ervoor te zorgen dat er een gezonde beweging in de voorraad blijft. ”
Met extra voorraad en de actuele vooruitzichten ziet Gfeller de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Al steek ik mijn hand er niet voor in het vuur, want we blijven nog wel even met Corona te maken hebben. En als er een nieuwe variant opduikt hebben we weer een nieuwe werkelijkheid.”