DISA International onderhandelt niet over veiligheid

Is DISA International tot 2003 een bedrijf dat zich voornamelijk richt op de berging van scheepswrakken, ruim vijftien jaar later kent de onderneming vier verschillende divisies. Die overigens wel een gemeenschappelijke deler hebben: het werk van de medewerkers vindt vooral onder water plaats.

Innovatie

De Graaff schrijft een deel van het succes en de groei toe aan het innovatieve karakter van het bedrijf. “We hebben op ons hoofdkantoor een afdeling R&D en daar wordt ieder project nauwlettend gevolgd. We stellen daarbij steeds de vraag: hoe kan het nog beter, sneller en veiliger?” Die verbetering wordt niet alleen gezocht in nieuwe technische hoogstandjes of producten, maar ook in werkprocessen en technieken die in andere divisies gebruikt worden. “Onze kracht zit in onze brede expertise en we gebruiken die kennis en knowhow heel gericht om binnen DISA International steeds beter ons werk te doen.” Volgens De Graaff is het uiteindelijke resultaat gelijk, maar kan het werk vooral sneller, efficiënter, veiliger of minder milieubelastend uitgevoerd worden.

Didier de Graaff - managing director van DISA International

SHE-Q

Het toevoegen van waarde voor de klanten doet DISA International volgens De Graaff niet alleen door steeds te innoveren. Alles wat het bedrijf doet, is terug te voeren op de vier kernwaarden van de onderneming. ‘Safety, Health, Environment and Quality’, intern samengevat als SHE-Q. “Dat is waar we voor staan en daarover wordt ook niet onderhandeld!” En die visie wordt breed in de organisatie uitgedragen. “Door het management en kader, maar ook door de medewerkers die zich allen conformeren aan veilig en verantwoord werken met oog voor de omgeving en conform de hoge kwaliteitseisen die we onszelf opleggen. Daar profiteren uiteindelijk onze klanten ook van.

Alles waar water tegenaan komt, kunnen wij verzorgen voor onze klanten

Heavy duty

De medewerkers van DISA International worden aan zwaar werk en uitdagende omstandigheden blootgesteld. Mede daarom stelt de onderneming ook hoge eisen aan zijn leveranciers. “Werk in onze branche is heavy duty. Wij moeten onze medewerkers in staat stellen veilig en goed hun werk te kunnen uitvoeren. Daar horen kwaliteitsproducten bij. Zaken als kleding, persoonlijke beschermingsmaterialen en gereedschappen moeten van A-kwaliteit zijn. Ook daarvoor geldt dat we geen concessies doen.” Voor kleding en PBM’s heeft DISA International een nauwe band met DESTIL. “Een partner waarop we echt kunnen bouwen. Onze medewerkers bestellen hun kleding en PBM’s via een eigen webshop en kunnen die thuis laten bezorgen. Daarbij staan naast kwaliteit gemak en efficiency voorop.

Pilot al snel succes

Gestart als test werd al snel besloten de webshop permanent te integreren in de bedrijfsvoering. “We wilden voor de medewerkers en voor onszelf een periode inbouwen om te zien of en hoe het bevalt. Maar de reacties en ervaringen waren erg positief. Alle reden om er definitief mee door te gaan.

Puntensysteem

Nu kan iedere medewerker zijn of haar eigen kleding bestellen en afrekenen met de punten die per medewerker verstrekt zijn. De Graaff: “Dat biedt de medewerkers inzicht in hun gedrag en de mogelijkheden. En het zorgt er voor ons als organisatie voor dat we geen voorraad meer hoeven te houden en bijvoorbeeld kleding moeten weggooien omdat regelgeving wijzigt en jassen ineens oranje in plaats van geel moeten zijn. DESTIL verwerkt dergelijke wijzigingen direct in de shop zodat onze medewerkers meteen het goedgekeurde en actuele materiaal kunnen kopen. Die toegevoegde waarde is voor ons erg belangrijk.

DISA International

‘Wereldwijde onderwateroplossing’. Dat biedt DISA International naar eigen zeggen. Vanuit de vier vestigingen in België, Nederland, Singapore en de Verenigde Staten (Florida) biedt de onderneming haar diensten aan in vier divisies. Civiele Constructie, Scheepswrakberging, Offshore-divisie Olie en Gas en C-Ventus Offshore Windfarm Services (offshore-divisie windmolenparken). Bij DISA International werken ongeveer 70 medewerkers in vaste dienst en in de regel een groep van zo’n 50 contractmedewerkers. “Die flexibele schil is nodig omdat we bijvoorbeeld als het gaat om de berging van wrakken niet ver vooruit kunnen plannen. Daarvoor zijn we afhankelijk van wat er gebeurt op de vaarwegen”, zegt managing director Didier de Graaff.

Deel dit artikel

Meer Safety

16 Ingrediënten van een veilig magazijn

Elk jaar vinden er in Nederlandse magazijnen honderden ernstige ongelukken plaats, sommige zelfs met dodelijke afloop. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn aanrijdingen, struikelen, uitglijden, vallen, verdrukking en vallende objecten. Natuurlijk vallen ongevallen niet geheel uit te sluiten, maar je kunt wel de risico’s beperken. Met deze 16 tips ben je in ieder geval een stuk dichter bij een veilig magazijn.

LEES MEER >

‘Huidige generatie is rampen liever voor’

Zoals hij zelf stelt kreeg Jean-Claude van den Braak het ‘waken voor veiligheid’ met de paplepel ingegoten. Zijn vader Toine richtte het bedrijf FAF-Training op en inmiddels werkt Van den Braak junior ook al acht jaar als veiligheidsadviseur. Hij zag de veiligheidscultuur op de werkvloer groeien in Nederland en vertelt over het belang van goed voorbereid zijn op calamiteiten.

LEES MEER >

Veiligheidsladder toont idealisme in de bouw

Het is een dilemma in vrijwel elke sector in de vrije markt: de wil om dingen veiliger of duurzamer te doen is er vaak wel, maar alle goede intenties stranden op het kostenplaatje. Verbeteringen zijn mooi, maar vaak al een stuk minder als deze gepaard gaan met minder winst of baanverlies. Vaak is het wachten op maatregelen van de ‘grote boze overheid’ voor er echt wat verandert. Juist dat maakt de intrede in 2022 van Veiligheid in Aanbestedingen (VIA) en de bijbehorende Veiligheidsladder in de bouw- en infrasector zo bijzonder. Want waar zie je nu dat bedrijven uit de markt zelf een reguleringsmechanisme kiezen om de veiligheidscultuur te veranderen?

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg