Circulair verkeersbord is ook een bijenhotel

In een wereld waar alles duurzamer moet, kunnen de verkeersborden niet achterblijven. Het bedrijf Climate Signs uit Eemnes gaat er prat op het meest duurzame ‘straatmeubilair’ van Nederland te hebben ontworpen. Dat zit hem in het materiaal, de sterk verminderde CO2-uitstoot en de mogelijkheid van hoogwaardig hergebruik. Bovendien kan de achterkant van deze verkeersborden ook nog als bijenhotel worden ingericht, wat de biodiversiteit stimuleert.

De opdracht was simpel bij de oprichting van Climate Signs: er moest een duurzamer alternatief worden gevonden voor de traditionele aluminium verkeersborden. En dus begon het proces van onderzoeken en experimenteren. “Duurzaamheid is natuurlijk een heel breed begrip”, stelt commercieel innovatie manager Martijn de Oude. “Het zit hem in het terugdringen van CO2-uitstoot, maar ook bijvoorbeeld in circulariteit. Hoe hoogwaardig kunnen je producten weer terugkeren in die cirkel. En dan moet het ook nog betaalbaar zijn, want anders neemt niemand de producten af.”

 

Hoogwaardig materiaal

Na eerdere experimenten met andere grondstoffen valt de keuze op gerecycled hoogwaardige kunststof. “Daarbij moet je denken aan oude Kliko’s en autobumpers die lokaal worden ingezameld door een recyclingbedrijf dat er korrels van maakt”, legt De Oude uit. “Die korrels worden door ons weer gebruikt om in een mal te spuiten. Daarmee besparen we ruim 70% op de CO2-uitstoot in vergelijking met de traditionele borden van aluminium. Bovendien keren onze borden na gebruik ook weer als hoogwaardige grondstoffen terug in de cirkel. Er komt dus geen nieuwe kunststof bij, maar we blijven wat al bestaat hergebruiken.”

Insectenhotels

De verkeersborden van Climate Signs komen in twee verschillende versies; type 1 voor binnen de bebouwde kom en type 2 voor daarbuiten. Wat meteen opvalt aan type 1 is dat de achterkant van deze borden de vorm van een honingraat heeft. “Door die vorm zijn de borden sterker”, motiveert De Oude. “Maar we wilden ook hier het duurzame verhaal kracht bijzetten en dus kan de achterkant van het verkeersbord als bijenhotel worden ingericht. We hebben ook een malletje om insectenhotels van gerecyclede kunststof te maken. Daarnaast bieden we zelfs een leemhuisje aan wat je in het bord kunt pluggen, omdat bijen graag hun nesten afdichten met leem. Hiermee hopen we bij te dragen aan de biodiversiteit in het landschap.”

Kegels en klemmen

Daarnaast zit het bedrijf niet stil als het gaat om de uitbreiding van het assortiment. De Oude: “We hebben inmiddels ook duurzame verkeerskegels die voor 75% uit gerecycled materiaal bestaan. Ook bij de productie van deze kegels praat je over 50% CO2-reductie, terwijl ze nagenoeg even duur zijn als de traditionele oranje pvc-kegels. Ook voor de klemmen waarmee onze verkeersborden bevestigd zijn, gebruiken we geen aluminium meer, maar gerecyclede materialen. En nu zijn we druk bezig om ook de stalen palen in de toekomst te vervangen voor een duurzame oplossing.”

 

Groeiende belangstelling

Intussen merkt De Oude dat de belangstelling naar de producten van Climate Signs toeneemt. BTN Prolians, een grote landelijke speler in de wegbebakening, heeft het assortiment omarmd en ook steeds meer gemeenten en provincies gaan overstag. “We zitten in een transitiefase”, stelt De Oude. “Maar iedereen voelt de druk om de CO2-uitstoot terug te dringen. En als je ziet hoeveel verkeersborden jaarlijks worden vervangen, kun je daar een aardige slag slaan. Helemaal omdat onze prijs die van aluminium borden benadert. Voor de prijs hoeven ze het dus niet te laten.”

BTN Prolians wil voorop blijven lopen met circulaire producten

Bij groothandel BTN Prolians zijn de producten van Climate Signs enthousiast ontvangen. In zijn functie als sales- en productmanager is Bart Vermeulen altijd bezig het assortiment te verbeteren. En uiteraard speelt de roep om verduurzaming hierbij een grote rol. “BTN is een bedrijf dat graag voorop loopt”, stelt Vermeulen. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe innovatieve en duurzame oplossingen. We hebben al een heel mooi assortiment, maar het is de kunst om ook voorop te blijven lopen. Voordat er uit de markt bepaalde wensen komen, willen wij die producten al in huis hebben. De samenwerking met Climate Signs past in dat beleid. Wij leveren wegbebakening aan veel gemeenten en willen graag een actieve rol spelen bij de verduurzaming in Nederland.” Als het aan Vermeulen ligt, eindigt het voor BTN ook niet met duurzame verkeersborden. “We zijn nu eenmaal een vooruitstrevend bedrijf en zijn druk bezig om meer duurzame en circulaire oplossingen aan ons assortiment toe te voegen. We geloven dat het hergebruiken van hoogwaardige materialen de toekomst heeft en dus zetten we daar vol op in. ”

De verkeersborden van Climate Signs zijn verkrijgbaar bij:

Deel dit artikel

Meer Duurzaamheid

C2C-certificeringen verduurzamen de bouw

Cradle to Cradle is een term die steeds vaker valt in de bouwwereld. Vaak gevolgd door woorden als duurzaam en circulair, maar wat houdt dit concept nu eigenlijk in? Wie bepaalt er welke producten in aanmerking komen voor zo’n keurmerk en wat zegt zo’n C2C-certificaat nu eigenlijk? Hoog tijd om deze zaken eens onder de loep te nemen.

LEES MEER >

Circulair verkeersbord is ook een bijenhotel

In een wereld waar alles duurzamer moet, kunnen de verkeersborden niet achterblijven. Het bedrijf Climate Signs uit Eemnes gaat er prat op het meest duurzame ‘straatmeubilair’ van Nederland te hebben ontworpen. Dat zit hem in het materiaal, de sterk verminderde CO2-uitstoot en de mogelijkheid van hoogwaardig hergebruik. Bovendien kan de achterkant van deze verkeersborden ook nog als bijenhotel worden ingericht, wat de biodiversiteit stimuleert.

LEES MEER >

Biobased schrikhekken in gemeente Arnhem

De gemeente Arnhem heeft op verscheidene plaatsen nieuwe schrikhekken laten plaatsen. “Nou en?”, zul je misschien denken. Maar het gaat hier wel om heel bijzondere hekken. De schrikhekplanken afkomstig van BTN Traffic uit het Betuwse Elst zijn namelijk gemaakt van een mix van bermgras en plastic afval. Met deze volledig circulaire schrikhekken probeert de hoofdstad van Gelderland haar duurzame imago nog verder op te krikken.

LEES MEER >

Vernieuwers leren bij van eigen bouwproject

In het woongebied Meerhoven ten westen van Eindhoven wordt momenteel een klein stukje paradijs gebouwd. Ingeklemd tussen de stad en het vliegveld Eindhoven moeten twee groene pareltjes ontstaan met daarop de ultieme duurzame woningen. De wijken Zuiver Bosrijk en Bosvallei zijn bijna volledig uit hout opgetrokken. Niet alleen is houtbouw een stuk minder belastend voor de natuur dan steen en staal, ook de bewoners moeten in de toekomst de vruchten plukken van de natuurlijke eigenschappen van hout.

LEES MEER >

Duurzaam bouwen met chemische producten

De drang naar duurzaamheid lijkt nu echt flink te zijn doorgedrongen in de bouwwereld. Voor er ook maar één steen gelegd of paal geslagen wordt, moet een project eerst aan flinke berg milieuregels voldoen. Daarnaast wordt er in Nederland geen tender meer uitgeschreven waar het woord duurzaamheid niet prominent genoemd wordt. Ga er maar aan staan als ontwikkelaar of uitvoerder. Goede kennis van de beschikbare materialen is meer dan ooit van levensbelang. Helemaal waar het chemische producten betreft.

LEES MEER >

Biobased bouwen als ecologische proeftuin

De acht biobased woningen die het Drentse dorp Exloo sinds kort rijk is, zijn meer dan alleen duurzame huizen gebouwd met ecologische materialen. “We laten hier zien dat je met de inzet van biobased materialen nu al kunt voldoen aan de milieuprestatie-eisen voor gebouwen die vanaf 2030 gaan gelden”, zegt Dennis Wendker, projectmanager van Bioframe, onderdeel van Bouwgroep Emmen.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg