De opdracht was simpel bij de oprichting van Climate Signs: er moest een duurzamer alternatief worden gevonden voor de traditionele aluminium verkeersborden. En dus begon het proces van onderzoeken en experimenteren. “Duurzaamheid is natuurlijk een heel breed begrip”, stelt commercieel innovatie manager Martijn de Oude. “Het zit hem in het terugdringen van CO2-uitstoot, maar ook bijvoorbeeld in circulariteit. Hoe hoogwaardig kunnen je producten weer terugkeren in die cirkel. En dan moet het ook nog betaalbaar zijn, want anders neemt niemand de producten af.”
Hoogwaardig materiaal
Na eerdere experimenten met andere grondstoffen valt de keuze op gerecycled hoogwaardige kunststof. “Daarbij moet je denken aan oude Kliko’s en autobumpers die lokaal worden ingezameld door een recyclingbedrijf dat er korrels van maakt”, legt De Oude uit. “Die korrels worden door ons weer gebruikt om in een mal te spuiten. Daarmee besparen we ruim 70% op de CO2-uitstoot in vergelijking met de traditionele borden van aluminium. Bovendien keren onze borden na gebruik ook weer als hoogwaardige grondstoffen terug in de cirkel. Er komt dus geen nieuwe kunststof bij, maar we blijven wat al bestaat hergebruiken.”
Insectenhotels
De verkeersborden van Climate Signs komen in twee verschillende versies; type 1 voor binnen de bebouwde kom en type 2 voor daarbuiten. Wat meteen opvalt aan type 1 is dat de achterkant van deze borden de vorm van een honingraat heeft. “Door die vorm zijn de borden sterker”, motiveert De Oude. “Maar we wilden ook hier het duurzame verhaal kracht bijzetten en dus kan de achterkant van het verkeersbord als bijenhotel worden ingericht. We hebben ook een malletje om insectenhotels van gerecyclede kunststof te maken. Daarnaast bieden we zelfs een leemhuisje aan wat je in het bord kunt pluggen, omdat bijen graag hun nesten afdichten met leem. Hiermee hopen we bij te dragen aan de biodiversiteit in het landschap.”
Kegels en klemmen
Daarnaast zit het bedrijf niet stil als het gaat om de uitbreiding van het assortiment. De Oude: “We hebben inmiddels ook duurzame verkeerskegels die voor 75% uit gerecycled materiaal bestaan. Ook bij de productie van deze kegels praat je over 50% CO2-reductie, terwijl ze nagenoeg even duur zijn als de traditionele oranje pvc-kegels. Ook voor de klemmen waarmee onze verkeersborden bevestigd zijn, gebruiken we geen aluminium meer, maar gerecyclede materialen. En nu zijn we druk bezig om ook de stalen palen in de toekomst te vervangen voor een duurzame oplossing.”
Groeiende belangstelling
Intussen merkt De Oude dat de belangstelling naar de producten van Climate Signs toeneemt. BTN Prolians, een grote landelijke speler in de wegbebakening, heeft het assortiment omarmd en ook steeds meer gemeenten en provincies gaan overstag. “We zitten in een transitiefase”, stelt De Oude. “Maar iedereen voelt de druk om de CO2-uitstoot terug te dringen. En als je ziet hoeveel verkeersborden jaarlijks worden vervangen, kun je daar een aardige slag slaan. Helemaal omdat onze prijs die van aluminium borden benadert. Voor de prijs hoeven ze het dus niet te laten.”