Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Bolton Adhesives

Kantoor- en buitendienstmedewerkers die vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam en de locatie Goes meehielpen in het warehouse, gebrek aan voldoende verpakkingsmaterialen en meerdere prijsstijgingen per jaar. Omstandigheden waarmee lijmen- en kitten producent Bolton Adhesives, bekend van de merken Bison, Griffon en UHU, de afgelopen anderhalf jaar te kampen kreeg. “Toch hebben we het gezien de zeer uitdagende omstandigheden goed weten te managen”, zegt Mehmet Kayan, key accountmanager van lijmen- en kittenproduct Bolton Adhesives.

Tot aan de Coronapandemie had de fabrikant een heldere prijsfilosofie. Kayan: “We pasten onze prijzen eenmaal per jaar aan, alleen als daar aanleiding toe was. Daarbij keken we naar de ontwikkeling van grondstofkosten, andere kosten zoals energie, verpakking en transport en ook naar de inflatie.” 

Prijsstijgingen doorberekenen 

Bolton Adhesives berekent nooit direct alles door naar de markt, maar wacht hierbij zo lang mogelijk en volgt en analyseert de ontwikkeling zo goed mogelijk. In 2021 veranderde dat toen de prijzen voor sommige grondstoffen naar recordhoogtes stegen. “We zagen de prijzen van deze grondstoffen significant stijgen in combinatie met de beperktere beschikbaarheid. Hoe lang kunnen we die prijsstijgingen aan zonder ze door te berekenen aan onze klanten.” 

Omdat de inkoopprijzen bleven stijgen, verhoogde de fabrikant de prijzen op verschillende momenten in 2021. Ook voor het eerste kwartaal 2022 zijn er diverse producten, die vanwege de grondstofprijsontwikkeling in prijs verhoogd worden. “We moeten wel. Onze kwaliteitsstandaarden zijn erg hoog en daarvan willen wij absoluut niet afwijken.” 

'''Een goede forecast is een basis voor beschikbare assortimenten in de handel en een stabiel prijsbeleid.” 

Mehmet Kayan, key accountmanager, Bolton Adhesives

Transport en packaging 

Door de nauwgezette Bolton-analyses weet Kayan dat de reden voor de prijsverhoging inmiddels niet meer bij de grondstofprijzen alleen ligt. “De verhoging zit ook elders in het proces, namelijk in packaging, transport en energie. En die blijven ook voor de komende periode onzeker, net als de beschikbaarheid. Een voorbeeld daarvan is een tekort aan dozen. Daardoor moesten we bij andere partijen karton inkopen om de producten zorgvuldig te kunnen verpakken. Daarnaast zijn de containerprijzen naar extreme hoogtes gegaan net als de beperkte beschikbaarheid en langere onzekere levertijden.” 

Ook de stijgende energieprijzen en brandstofkosten dwingen Bolton Adhesives om de prijzen aan te passen. “Het is een cocktail van factoren en voor een deel daarvan geldt dat je er ook geen invloed op kunt uitoefenen. Daar doe je niet veel aan.” 

Grondstofleveranciers 

De beperktere beschikbaarheid van sommige grondstoffen zorgde voor uitdagingen in het productieproces. Echter, alle machines stonden altijd maximaal te draaien met de producten en grondstoffen die wel beschikbaar waren. “Zodoende zijn we slim omgegaan met de situatie. De beschikbaarheid in sommige categorieën was echt uitdagend, maar ook hier hebben we goed ons bestaande internationale netwerk van grondstofleveranciers gebruikt”, zegt Kayan. “Vaste leveranciers zijn en blijven vaste leveranciers.” 

“In de vele overleggen met de supply chain-afdeling bespraken we continue de planning en beschikbaarheid en met die informatie gingen we steeds naar onze klanten. Eerlijk en duidelijk aangeven wat we wel en niet konden leveren, uiteraard voor zover dit mogelijk was.” 

Alles op alles gezet 

De beperkte beschikbaarheid van producten sloeg ook een gat in de leverprestaties van de fabrikant. “Wij gaan altijd voor deliveryperformance van minimaal 96 procent, maar vielen op sommige momenten ver terug”, zegt Kayan, die nuanceert dat die lage percentages tijdelijk veroorzaakt werden door ‘een relatief kleine groep producten binnen het totaalassortiment’. 

Daarbij liet Bolton Adhesives geen kans onbenut om orders toch zo snel mogelijk bij de klanten te krijgen. “Kantoor- en sales buitendienstmedewerkers gingen zelfs naar Goes om in het warehouse te helpen bij het verpakken en verzendklaar maken van de bestellingen. De sterk verhoogde marktvraag bereikte recordhoogtes voor Bolton en het professionele merk Griffon. We hebben toen alles op alles gezet om de bestellingen die we konden leveren bij de klanten te krijgen. Steeds in nauw overleg met de klanten zodat zij wisten wat ze konden verwachten.” 

Stabiele toekomst 

Kayan verwacht dat de nauwe afstemming met de Bolton supply chainafdeling enerzijds en klanten anderzijds voorlopig wordt voortgezet. “Het nauwe contact in de keten is noodzakelijk en wordt zeer gewaardeerd. We kunnen op die manier zo goed mogelijk het gehele supply chainproces managen. En een goede forecast is een basis voor beschikbare assortimenten in de handel en een stabiel prijsbeleid.” 

 

Prijs en beschikbaarheid nog steeds onder druk

TOOLZ magazine in gesprek met 6 fabrikanten over de achtergronden, de huidige situatie en hun toekomstverwachtingen. Benieuwd naar het verhaal van: Makita, Berdal, Hoenderdaal, DOM en Van Hoecke?

Verkrijgbaar bij:

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Meer Inspiratie

Bolton Adhesives

Kantoor- en buitendienstmedewerkers die vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam en de locatie Goes meehielpen in het warehouse, gebrek aan voldoende verpakkingsmaterialen en meerdere prijsstijgingen per jaar. Omstandigheden waarmee lijmen- en kitten producent Bolton Adhesives, bekend van de merken Bison, Griffon en UHU, de afgelopen anderhalf jaar te kampen kreeg. “Toch hebben we het gezien de zeer uitdagende omstandigheden goed weten te managen”, zegt Mehmet Kayan, key accountmanager van lijmen- en kittenproduct Bolton Adhesives.

LEES MEER >
Berdal loodvervanger

Berdal Rubbers en Plastics

Net op het moment dat de gevolgen van de Coronapandemie zich aankondigden, had Berdal, producent van kunststof- en rubberproducten, de productiecapaciteit uitgebreid van drie naar vijf ploegen. Meer capaciteit, maar ook een groeiend gebrek aan grondstoffen. “We hebben dagen gehad waarop we ons afvroegen of we de volgende dag wel konden produceren, maar dankzij flexibele planningen ging het steeds net goed”, zegt Eugène van den Broek, commercieel directeur van Berdal.

LEES MEER >

Faalkosten onnodig, maar onvermijdelijk

Faalkosten en de bouwsector. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verschillende onderzoeken die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd naar oorzaken en gevolgen komen overeen in hun conclusies: oplossingen zijn er wel, maar de handschoen wordt nog niet vol enthousiasme opgepakt. Dus blijven miljarden euro’s onnodig weglekken.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg