16 Ingrediënten van een veilig magazijn

Elk jaar vinden er in Nederlandse magazijnen honderden ernstige ongelukken plaats, sommige zelfs met dodelijke afloop. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn aanrijdingen, struikelen, uitglijden, vallen, verdrukking en vallende objecten. Natuurlijk vallen ongevallen niet geheel uit te sluiten, maar je kunt wel de risico’s beperken. Met deze 16 tips ben je in ieder geval een stuk dichter bij een veilig magazijn.

1. Opstellen en communiceren regels

Het is belangrijk dat in het hele magazijn één werkwijze wordt gehanteerd. Door het opstellen van een pakket regels en veiligheidseisen en deze goed te communiceren, is iedereen hiervan op de hoogte en kan men elkaar indien nodig aanspreken op verkeerd gedrag. Door middel van regelmatige informatie- en trainingssessies blijft je personeel zich ook bewust van de gewenste werkwijze.

2. Juiste PBM’s voor elke functie

Per functie dient bekeken te worden welke veiligheidsrisico’s aan de werkzaamheden kleven. Op basis van die analyse moeten de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) worden verstrekt. Het juiste type handschoenen kan bijvoorbeeld al een wereld van verschil betekenen. 

3. Voetpaden in het magazijn

Zorg dat er voldoende voetpaden zijn, zodat werknemers en bezoekers zich veilig door het magazijn kunnen begeven zonder het risico aangereden te worden. Door deze paden in een kenmerkende kleur te verven, creëer je meteen duidelijkheid. Waar mogelijk kun je deze paden afschermen met aanrijdingsbescherming als een vangrail of hekken.

4. Aanrijdingsbescherming voor stellingen

Door een kleine botsing met een magazijnstelling kan al een gevaarlijke situatie ontstaan. Een instabiele stelling kan leiden tot instortingsgevaar. Dit kun je voorkomen door de voet van een stelling te beschermen met aanrijdingsbescherming.

5. Verkeersborden en signaleringen

Breng genoeg verkeersborden en signaleringen aan in het magazijn, om het werkend personeel constant met de geldende verkeers- en gedragsregels te confronteren.

6. Bolle spiegels op kruispunten

Voor magazijnen waar veel groot verkeer rondrijdt zijn bolle spiegels een must. Bij drukke kruispunten helpen deze je personeel om situaties goed in te schatten en hiermee voorkom je botsingen.

7. Blue-spot op trucks

Naast het feit dat je situaties zelf goed wilt kunnen inschatten, is het belangrijk om op tijd gezien te worden. Door hef- en reachtrucks uit te rusten met blue-spots  worden deze eerder gezien door het voetvolk, die bovendien de rijrichting van deze voertuigen kunnen bepalen. Dit verkleint de kans op aanrijdingen.

8. Aanleggen zebrapaden en/of stoplichten

Er zullen altijd plekken in het magazijn zijn waar rijroutes en voetpaden elkaar kruisen. Zorg dat deze plekken goed zichtbaar zijn, bijvoorbeeld door het plaatsen van zebrapaden. Een steeds populairdere oplossing is een situatie met stoplichten die door middel van bewegingssensoren precies kunnen bepalen wanneer het veilig is om door te rijden.

9. Veiligheid docks

Veel potentieel levensgevaarlijke ongelukken gebeuren rondom het laden en lossen van de vrachtwagens. Bijvoorbeeld wanneer een wagen wegrijdt terwijl de dockdeur nog openstaat. Dus is het van belang dat de regels hier strikt worden nageleefd. Goede communicatie en het gebruik van seinlampen kunnen hierin een grote rol spelen.

10. Onderhoud de vloer

Verwaarlozing van de vloer kan funest zijn voor een bedrijf. Dus zorg ervoor dat putten en scheuren tijdig gedicht worden en er geen losse snoeren overheen lopen. Zo voorkom je ongelukken en houd je meteen je dure voertuigen in een goede staat.

11. Elektronisch onderhoud

Elektrocuties door amateuristische noodoplossingen zijn een berucht fenomeen op de werkvloer. Laat elektronisch onderhoud dus altijd doen door professionals. Door het inschakelen van specialisten voorkom je onveilige situaties en deze permanent veilige oplossingen betalen zich op de lange termijn altijd terug.  

12. Gevaarlijke stoffen

Zorg dat het voor iedereen duidelijk is dat er veilig met gevaarlijke stoffen moet worden omgegaan. Zowel wat betreft de opslag als het gebruik. Belangrijk is dat gevaarlijke stoffen na binnenkomst snel op een veilige plek worden opgeborgen en slechts gebruikt worden door mensen die getraind zijn de waarschuwingslabels te begrijpen.

13. Hoge pallets in verpakking

De pallets op hoge locaties dienen goed verpakt te worden of te blijven. Regelmatig wordt de verpakking bij inslag verwijderd om tijd te besparen bij het orderpicken. Dit kan echter leiden tot levensgevaarlijke situaties doordat producten van hoogte naar beneden kunnen vallen. De gouden regel is dus: zogenoemde hardlopers op de begane grond mogen los liggen, maar de minder populaire producten op hoogte moeten vast zitten.

14. Antislipmatten

Zorg op plekken waar uitglijgevaar loert voor antislipmatten. Dit kan veel kleine blessures onder het personeel voorkomen.

15. Respecteer werktijden

Veruit de meeste ongelukken worden veroorzaakt door vermoeidheid of concentratieverlies. Zorg er dus voor dat je de werktijden van het personeel respecteert. Langdurig en veelvuldig overwerken leidt in de praktijk altijd tot meer ongevallen, schade en uitval.

16. BHV en ontruimingsplan

Een ongelukje kan in een klein hoekje zitten en dan is het zaak om escalatie te voorkomen. Dit doe je door voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers) op te leiden. Het geregeld oefenen van een ontruimingsplan voor grote calamiteiten kan bovendien veel leed voorkomen wanneer er echt een ramp voltrekt.

Alles voor een veiliger magazijn vind je bij:

Deel dit artikel

Meer Safety

16 Ingrediënten van een veilig magazijn

Elk jaar vinden er in Nederlandse magazijnen honderden ernstige ongelukken plaats, sommige zelfs met dodelijke afloop. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn aanrijdingen, struikelen, uitglijden, vallen, verdrukking en vallende objecten. Natuurlijk vallen ongevallen niet geheel uit te sluiten, maar je kunt wel de risico’s beperken. Met deze 16 tips ben je in ieder geval een stuk dichter bij een veilig magazijn.

LEES MEER >

Veiligheidsladder toont idealisme in de bouw

Het is een dilemma in vrijwel elke sector in de vrije markt: de wil om dingen veiliger of duurzamer te doen is er vaak wel, maar alle goede intenties stranden op het kostenplaatje. Verbeteringen zijn mooi, maar vaak al een stuk minder als deze gepaard gaan met minder winst of baanverlies. Vaak is het wachten op maatregelen van de ‘grote boze overheid’ voor er echt wat verandert. Juist dat maakt de intrede in 2022 van Veiligheid in Aanbestedingen (VIA) en de bijbehorende Veiligheidsladder in de bouw- en infrasector zo bijzonder. Want waar zie je nu dat bedrijven uit de markt zelf een reguleringsmechanisme kiezen om de veiligheidscultuur te veranderen?

LEES MEER >

Elke maand één dode door val in de bouw

Verreweg de meeste ernstige ongelukken in bouw en infra zijn het gevolg van een val. Jaarlijks gaat het al snel om de helft van alle gevallen. Op flinke afstand gevolgd door het worden getroffen door een voorwerp (25%) en verwondingen veroorzaakt door machines (15%). Ook bij dodelijke ongevallen is er vaak sprake van een val. Het jaar 2023 vormt hierop helaas geen uitzondering. Voor zover bekend bij de Arbo overleed er tot dusver elke maand minimaal één persoon in de bouwsector. Opvallend aan dit trieste overzicht is dat alle slachtoffers van grote hoogte vielen.

LEES MEER >

Om deze website goed te laten werken plaatsen we functionele cookies. We plaatsen analytische cookies om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor bezoekers. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Meer uitleg